چمدان : ماموریت اسکن تالار محل تدفین توت‌آنخ‌آمون با استفاده از رادار زمین‌نفوذ (GPR) وارد فاز سوم شد. هدف از بررسی این تالار با کمک رادار حل راز پنهان پشت دیوارهای شمالی و شرقی آن است. اعتقاد بر این است که دیوارهای تالار قبر معروف فرعون کودک مصر باستان، تالار‌هایی دیگر و شاید مقبره شاهان دیگری را پنهان کرده‌اند.

«مقبره توت‌آنخ‌آمون» که همچنین با کد KV62 شناخته می‌شود همانند مقبره بسیاری از پادشاهان سلسله هجدهم در «دره شاهان» قرار دارد. این دره باستانی در سه کیلومتری کرانه غربی رود نیل و در مقابل شهر باستانی تبس قرار دارد.

پیش‌از این دوبار در سال‌های 2015 و 2016 تالار تدفین (چمبر) اسکن شده‌ بودند. بودجه سومین اسکن جی‌پی‌آر که از نوع بررسی‌های غیرتهاجمی است را وزارت باستان مصر تامین کرده و هدف آن تایید نتایج اسکن‌هایی است که در دو دوره قبل انجام شده بود.

[caption id="attachment_12722" align="aligncenter" width="1190"] یک تکنسین درحال استفاده از رادار زمین‌نفوذ داخل تالار توت‌آنخ‌آمون است[/caption]

توت‌آنخ‌آمون، که به «فرعون کودک» شهرت دارد در 1323 پیش‌ازمیلاد درحالی که فقط 19 سال داشت درگذشت. باستان‌شناس انگلیسی «هوارد کارتر» در سال 1922 این مقبره را در دره شاهان کشف کرد. از زمانی‌که این تالار همراه با جواهرات و هدایای تدفین با ارزش کشف شد کوچک‌بودن اتاق مقبره فرعون کودک شک باستان‌شناسان را برانگیخت و از آن‌زمان فرضیه‌های بسیاری برای این کوچک‌بودن غیرعادی مطرح شد. تااینکه سال 2015 نیکلاس ریوس، مصرشناس و باستان‌شناس دانشگاه آریزونا پیشنهاد داد که دیوارهای شمالی و شرقی می‌توانند قبر دیگری را که مربوط به ملکه افسانه‌ای مصر «نِفِرتیتی» است، پنهان کرده باشند. ایده ریوس پس‌از آزمون اسکن سه‌بعدی دقیق قبر شاه توت بود که سال 2009 انجام شد.

سال 1984 گای رابینز مصرشناس آمریکایی دانشگاه اموری، مقاله‌ای درباره ترتیب اشکال نقاشی‌شده روی دیوارهای تالار تدفین منتشر کرد و نشان داد که روی دیوار شمالی 20 نقاشی دیده می‌شود اما روی سه دیوار دیگر 18 نقاشی وجود دارد.

[related-post id="7307"]

[caption id="attachment_12719" align="aligncenter" width="1190"] «مقبره توت‌آنخ‌آمون» که همچنین با کد KV62 شناخته می‌شود همانند مقبره بسیاری از پادشاهان سلسله هجدهم در «دره شاهان» قرار دارد. این دره باستانی در سه کیلومتری کرانه غربی رود نیل و در مقابل شهر باستانی تبس قرار دارد[/caption]

رابینز فکر کرد که این تفاوت می‌تواند نتیجه آماده‌سازی سریع قبر باشد و این‌ یعنی که چون شاه توت بسیار جوان بوده است مرگ او مصریان را غافلگیر کرده و بنابراین، تالار تدفین او را با دیوارکشیدن تالار دیگری به‌سرعت آماده کرده‌اند.

نتایج بررسی‌های فروسرخ دیوارهای مقبره «توت» در سال 2015 این فرضیه را تقویت کرد. این مطالعه، حضور دو اتاق مخفی را داخل این دیوارها نشان داد که یکی از آن‌ها می‌تواند محل نگهداری بقایای ملکه «نِفِرتیتی» (همسر بزرگ‌ آخن‌آتن) باشد.

پس‌از اسکن زمین‌نفوذ سال 2015، نیکلاس ریوِس، مقاله‌ای را منتشر و در آن این فرضیه را مطرح کرد که مقبره «توت‌آنخ‌آمون» دو در بسته را در خود پنهان کرده ‌است. یکی از این درها به خزانه‌ای و دیگری به سردابه‌ای منتهی می‌شود که در آن، «نِفِرتیتی» نامادری «توت» مدفون است.

برای بررسی بیشتر این فرضیه، گروهی به مدت 24 ساعت دمای دیوارهای مقبره را اندازه‌گیری و تغییرات حرارتی را در سوی شمالی مقبره شناسایی کردند. ریوس هم همچون رابینز معتقد است که مرگ ناگهانی شاه کودک که هنوز مقبره آماده‌ای نداشته‌ است سبب شده که خانواده‌اش او را در مقبره ملکه که 7 سال قبل مرده ‌بود دفن کنند و برای مجزاکردن دو محیط، دیوار بکشند.

[related-post id="4415"]

[caption id="attachment_12716" align="aligncenter" width="1190"] از زمانی‌که این تالار همراه با جواهرات و هدایای تدفین با ارزش کشف شد کوچک‌بودن اتاق مقبره فرعون کودک شک باستان‌شناسان را برانگیخت و از آن‌زمان فرضیه‌های بسیاری برای این کوچک‌بودن غیرعادی مطرح شد[/caption]

این درحالی است که به اعتقاد دیگر باستان‌شناسان، این اتاق‌ها می‌توانند میزبان اجساد اعضای دیگر خانواده شاه باشند و مقبره «نِفِرتیتی» همان باشد که سال  1898با عنوان مقبره کد KV35 واقع در «دره شاهان» کشف شد. این درحالی است که به نظر بعضی دیگر از باستان‌شناسان، در آن مقبره، مومیایی همسر دوم آخن‌آتن یعنی «کیا» (بانوی جوان‌تر) و مادر «توت‌آنخ‌آمون» دفن شده ‌است و قبر همسر بزرگ می‌تواند در یکی از اتاق‌های سِری پشت دیوار مقبره «فرعون کودک» پنهان باشد.

درباره توت‌آنخ‌آمون اطلاعات بسیار کمی در دست است و دانشمندان فقط در این حد درباره او می‌دانند که در 1332 قبل‌ازمیلاد در سن 9 سالگی به سلطنت دودمان هجدهم رسید و تا سن 19 سالگی یعنی تا زمان مرگ بر تخت شاهی باقی ماند.

او آخرین مرد این خاندان بود و با مرگش، سلسله هجدهم که احتمالا بزرگ‌ترین خانواده سلطنتی فراعنه مصر بوده ‌است پایان یافت.

[caption id="attachment_12720" align="aligncenter" width="1190"] مومیایی فرعون توت. باستان‌شناس انگلیسی «هوارد کارتر» در سال 1922 این مقبره را در دره شاهان کشف کرد[/caption]

سال 2014 نتایج تصویرسازی سه‌بعدی چهره او که در قالب فیلم مستندی از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد شگفتی علاقه‌مندان به داستان‌های مربوط به مصر باستان را برانگیخت. این تصاویر شبیه‌سازی‌شده نشان داد چهره‌ای که از شاه جوان روی ماسک آن نقش بسته‌است با چهره واقعی‌اش تفاوت بسیار دارد.

این نتایج، چهره «توت‌آنخ‌آمون» را با دندان‌هایی فاصله‌دار و لب‌هایی گوشتی به‌تصویر کشید و آشکار کرد که شاه توت پهلوهایی پهن و یک پای لنگ داشت و برای راه رفتن نیاز از عصا استفاده می‌کرد.

همچنین نتایج بررسی‌هایی که سال 2010 در  ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد حکایت از آن داشت که «توت‌آنخ‌آمون» در اثر ابتلا به مالاریا و شکستی بسیار شدید زانو مرده است. این نتایج می‌تواند تا حد قابل توجهی درست باشد زیرا باستان‌شناسان داخل قبر این فرعون 130 عصای استفاده‌شده پیداکرده‌اند.

[related-post id="3128"]

[caption id="attachment_12728" align="aligncenter" width="1500"] سال 2014 نتایج تصویرسازی سه‌بعدی چهره توت‌آنخ‌آمون که در قالب فیلم مستندی از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد، چهره «توت‌آنخ‌آمون» را با دندان‌هایی فاصله‌دار و لب‌هایی گوشتی به‌تصویر کشید و آشکار کرد که شاه توت پهلوهایی پهن و یک پای لنگ داشت و برای راه رفتن نیاز از عصا استفاده می‌کرد[/caption]
کد خبر 12714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =