چمدان :  این روزها رقابت میان کشورها و مناطق مختلف برای جذب گردشگر بسیار زیاده شده و مسئولان و صاحبان تاسیسات گردشگری از راه‌های مختلفی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه خود استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر یکی از روش‌هایی که منجر به جذب تعداد قابل توجهی گردشگر شده، ساخت فیلم و سریال در شهرها روستاهایی است که قابلیت جذب گردشگر را دارند به طوری که برخی کشورها همانند ترکیه از این قابلیت بسیار استفاده کرده‌اند.

اگر چه در کشور ما این روش چندان سیستماتیک و هدفمند و بر اساس سیاستگذاری دستگاه‌های متولی نیست اما چندسالی است که برخی کارگردانان به جای تمرکز بر تهران سعی کرده‌اند تا محل فیلمبرداری و روایت داستان خود را از تهران خارج و به شهرهای دیگر ببرند تا علاوه بر نشان دادن مناظر و ویژگی‌های این شهرها برخی آداب رسوم زندگی مناطق مختلف ایران را نیز در کنار پیشبرد فیلمنامه به فیلم بکشند، از جمله کارگردانانی که در این زمینه پیشرو و شاخص بوده می‌توان به نام رضا میر کریمی اشاره کرد که  فیلم خیلی دور خیلی نزدیک را در شهداد کرمان  و کویر مصر، بخشی از فیلم دختر را در آبادان و در اوج این رویکرد فیلم یک حبه قند را در یزد ساخت و در این فیلم‌ها از گویش‌های بومی نیز بهره گرفت.

 



 

اکنون به بهانه تلنگری به اهمیت معرفی جاذبه‌های گردشگری در فیلم‌ها و سریال‌ها به ویژه آنها که در خارج از کشور نیز به نمایش در می‌آیند و همچنین ایام جشنواره فیلم فجر به مرور فیلم‌های شرکت داده شده در بخش سودای سیمرغ می‌پردازیم که در شهرهای مختلف ایران فیلمبرداری شده‌اند و می‌توانند مقصد گردشگران باشند.

خجالت نکش

فیلم «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی در یکی از  روستاهای چالوس ساخته‌شده‌است، این فیلم درون مایه‌ای طنزآلود دارد و داستان زن و شوهری را روایت می‌کند که در سن بالا بچه‌دار شده‌اند. در این فیلم احمد مهران‌فر و شبنم مقدمی نقش‌های اصلی را به عهده دارند.

 



 

ماهورا

فیلم سینمایی «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد در روستای بازسازی شده احمد آباد سیار در روستای عطیش از توابع شهرستان کارون فیلمبرداری شده‌است، این فیلم روایتی عاشقانه است که تالاب‌های خوزستان در آن اهمیت خاصی دارند و به آیین‌های بومی پیرامون تالاب در داستان خود می‌پردازد. در این فیلم  بازیگرانی چون کامران تفتی، بهاره کیان افشار، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، میترا حجار نقش آفرینی می‌کنند.

 



 

کامیون

کامپوزیا پرتوی در آخرین اثر خود یعنی فیلم «کامیون» را در مرزهای سوریه و عراق در روستاهای اطراف منطقه «سیلوانا» در استان آذربایجان غربی، در شهرهای ارومیه و میانه فیلمبرداری کرده است. این فیلم داستان آورگی ایزدی‌ها را روایت می‌کند. در این فیلم سعید آقاخانی نقش محوری را بر عهده دارد.

 



 

شعله‌ور

بخشی از فیلم « شعله ور» آخرین اثر حمید نعمت الله در زاهدان و زابل فیلمبرداری شده و امین حیایی به همراه پسر خود دارا حیایی، زری خوشکام و پانته‌آ مهدی نیا مقابل دوربین رفته‌اند.

 



 

سرو زیر آب  

محمدعلی باشه آهنگر «سرو زیر آب» را در  میبد روستای مزرعه کلانتر در یزد، لرستان، روستای سپیددشت و دزفول فیلم برداری کرده‌است. در این فیلم بابک حمیدیان، مینا ساداتی، مسعود رایگان و هومن برق نوردبازی می کنند.

 



 

علاوه بر کارگردانانی که تمرکز فیلمبرداری خود را از تهران به شهرهای اطراف برده‌اند برخی دیگر از کارگردانان نیز برای فیلمبرداری به کشورهای دیگر رفته‌اند.

مصادره

مهران احمدی با اولین اثر سینمایی خود با نام «مصادره» در بخش مسابقه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد. در این فیلم که بخشی از آن در ارمنستان فیلمبرداری شده‌است، رضا عطاران و هومن سیدی بازی می‌کنند.

 



 

کار کثیف

50 درصد این فیلم خسرو معصومی در ترکیه فیلمبرداری شده‌است. این فیلم در مورد مهاجرت است و پدرام شریفی، الهام نامی ، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان در آن  بازی می‌کنند.

 



 

فیلشاه

در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر یک انیمیشن به نام فیلشاه نیز حضور دارد که ساخته هادی محمدیان است و در جنگل‌های افریقا روایت می‌شود.

 

کد خبر 12664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =