چمدان : آنچه که در مجموعه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر معروف به «سیکا» ریزش کرده است بعد از بقایای کارخانه قدیمی یخ سازی و دو پلان (یعنی دو پل)  قرار دارد و محل ریزش طاق یکی از کانال‌هاست که بخشی از سازه‌های آبی تاریخی ثبت جهانی شوشتر محسوب می‌شود.

[caption id="attachment_12592" align="aligncenter" width="1100"] عکس: مجتبی گهستونی[/caption]

بر اساس گزارش مجتبی گهستونی کنشگر مدنی حوزه میراث فرهنگی خوزستان به چمدان این ریزش هشداری جدی است برای ضرورت مرمت هرچه بیشتر و بهتر سازه‌هایی که در طی سده‌های گذشته متحمل انواع آسیب‌های انسانی و طبیعی بودند و نیازمند مرمت مراقبت هرچه بیشتر هستند.

از جمله عوامل آسيب رسان در حلقه آبی شوشتر که بارها کارشناسان بر آن تاکید داشته و دارند به موضوعاتی همچون شرايط جوی و طبيعي، آسيب‌هاي ايجاد شده بر اثر شرايط پيدايش سنگ و بافت سنگ‌ها، هوازدگی، فرسايش و متورق شدن سنگ، شوره و همچنین آسیب‌های انسانی، حیوانی، گیاهی و سازه‌ای مربوط است.

[caption id="attachment_12593" align="aligncenter" width="1100"] عکس: مجتبی گهستونی[/caption]

به گواه کارشناسان اگر سنگ‌ها تحت فشار مداوم و تدريجي قرار گيرند چين مي‌خورند، البته نوع عكس العمل سنگ‌ها به حالت، جنس سنگ، مدت زمان تأثيرآن و دماي محيط بستگي دارد. ناهمواري‌هاي سطح زمين به دليل اين نوع فعاليت‌های درونی ايجاد شده‌اند و به دليل چين خوردگی يا كشيدگی سطح زمين است كه شكستگی در سنگ‌ها رخ می‌دهد.



تخریب و نگرانی از خطر ریزش تنها محدود به این طاق نمی‌شود، چرا که وضعیت پل بند گرگر، تونل بلیتی، دیواره‌های صخرهای خانه مرعشی و محدوده خانه وکیل تنها بخشی از نگرانی این مجموعه از سازه‌های ثبت جهانی آبی تاریخی شوشتر است.

نکته مهمتر اینکه مجموعه سازه‌های ثبت جهانی فقط محدود به محل آبشارهای سیکا نیست و دیگر سازه‌ها در کل شهر شوشتر پراکنده‌اند و هرکدام متحمل مشکلات دیگر هستند.

محلی که ترک خورده و ریزش کرده است چون در پائین ديواره خانه مرعشی قرار دارد احتمال اینکه برای آن بنا که ترک‌های زیادی بر دیواره آن ایجاد شده، خطرآفرین باشد.



از جمله دلایل ریزش طاق که در حاشیه مسیر بازدید گردشگران است، فشار سازه‌های چوبی و نرده‌ها بر آن برای تردد گردشگران ذکر شده، چرا که  بار سنگین بر روی طاق‌ها و دیوارها در چندین قسمت از بنا ایجاد ترک کرده‌است.

[caption id="attachment_12596" align="aligncenter" width="1100"] عکس: مجتبی گهستونی[/caption]

نبود اراده جدی برای مرمت و استحکام بخشی و ایمن سازی در بخش‌هایی از سازه‌های آبی تاریخی و ثبت جهانی شده شوشتر از جمله دل نگرانی‌های دوستداران میراث فرهنگی محسوب می‌شود.


مجموعه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر معروف به آبشارهای سیکا به شماره 2180 در تاریخ 17/9/1377 ثبت ملی شدند و در تاریخ 5 تیرماه 1388 به شماره 1315 ثبت جهانی شدند.

مجموعه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ثبت جهانی شده ایران تاییدی است بر هوش و ذکاوت ایرانیان. درست بر پیشانی تکه سنگ بزرگی که شوشتر نام دارد.


بیش از 30 آسیاب تاریخی در مجموعه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر وجود دارد.

[related-post id="11783"]
کد خبر 12591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =