چمدان: در میان بافت تاریخی کیاسرِ استان مازندران که خانه‌های تاریخی‌اش یکی درمیان تخریب شده یا در حال تخریب است عمارتی دو طبقه و 100 ساله وجود دارد که با درها و پنجره‌های چوبیش خودنمایی می‌کند.

هرچند متاسفانه نمای این خانه تاریخی را سیمان کرده‌اند و صاحب آن به شدت با ثبت بنا در فهرست میراث ملی مخالفت می‌کند اما این خانه ویژگی منحصر به فردی دارد که توجه همه را به خود جلب کرده‌ است.

[caption id="attachment_1230" align="aligncenter" width="1024"] نمای خانه 100 ساله کلانتری در بافت تاریخی کیاسر | عکس: آیسان زرفام[/caption]

علیرضا رضایی کلانتری صاحب این خانه که آن را از پدربزرگش به یادگار دارد در طول 30 سال تمام سقف این خانه 300 متری را معرق کرده‌است. او در طی این سال‌ها سقف خانه‌اش را با ادعیه جوشن کبیر، کمیل، توسل، صاحب الزمان و معنی آنها توسط هنر معرق کاری پوشانده‌ است.

[caption id="attachment_1232" align="aligncenter" width="1024"] سقف معرق شده خانه کلانتری | عکس: آیسان زرفام[/caption]

او که سال‌ها مغازه‌دار بوده از زمانی که در این خانه با پدرش زندگی می‌کرده کار معرق کاری سقف خانه را شروع می‌کند و در کنار کار اصلی و زندگیش آرام آرام به معرق کاری می‌پردازد.

[caption id="attachment_1233" align="aligncenter" width="1024"] آقای کلانتری سقف خانه‌اش را با دعا پوشانده‌است | عکس: آیسان زرفام[/caption]

 

[caption id="attachment_1234" align="aligncenter" width="1024"] سقف خانه کلانتری | عکس: آیسان زرفام[/caption]

آقای کلانتری می‌گوید: «من این کار را با عشق انجام دادم و به همین خاطر نیز هیچ سختی احساس نکردم و خداوند کمکم کرد. گاهی شب‌ها بعد از اینکه همه می‌خوابیدند با یک فانوس کوچک شروع به کار می‌کردم و ذره ذره واژه‌هایی را که از چوب بریده‌ بودم به سقف متصل می‌کردم. در ابتدای کار بسیاری از دوستان و آشنایان کار من را بیهوده می‌دانستند اما اکنون بعد از تکمیل کار به آن افتخار می‌کنند.»

ویدئویی از این خانه متفاوت کیاسر را ببینید:
کد خبر 1228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =