چمدان : نیکیتا زیموف، دانشمند روس در کار کلاسی درس اکولوژی از دانشجویانش خواست که در زمینی واقع در سیبری شمالی پژوهش کنند. زیموف که همانند پدرش سرگی زیموف سال‌ها است در ایستگاهی تحقیقاتی تغییرات اقلیمی نهایت شرق روسیه را ثبت می‌کند، دریافته که در این منطقه دما به‌سرعت درحال افزایش است و بنابراین، وقتی دانشجویانش در فاصله 370 کیلومتری شمال دایره قطب شمالی روی لایه‌های خاک مطالعه کردند زیموف متوجه شد که چیزی سر جایش نیست. به‌همین‌علت، این دانشمند در ماه آوریل گروهی از کارگران را به منطقه فرستاد تا آنها خاک را تا عمق یک متری حفر کنند.

[related-post id="6428"]

این منطقه که چریسکی در کرانه رودخانه کلیما نام دارد یکی از سردترین نقاط زمین است و دمای آن در زمستان به 40 درجه سانتیگراد زیر صفر هم می‌رسد و حتی در بهار هم زمین زیر سطحی کاملا یخ‌زده قرار دارد اما امسال وضع به گونه دیگری بود و سبزی بی‌حد و حصری این منطقه را دربرگرفته بود.

به‌گفته زیموف، اگر این پدیده دلخراش ادامه پیدا کند گازهای گلخانه‌ای که از لایه یخ‌زده دائمی زمین ساطع می‌شود می‌تواند تغییرات اقلیم را سرعت بخشد.

اکنون این منطقه شمالگان سبز است و حتی دیگر زمستان هم یخ نمی‌زند. سبزی این زمین قطبی منظره‌ای شگرف و تماشایی را به‌وجود آورده که می‌تواند بازدیدکنندگانی را جذب کند اما این سبزی غم‌انگیز از فاجعه‌ای بزرگ خبر می‌دهد که زمین را با خطری جدی مواجه کرده است.















---------------------------------------

منبع: نشنال‌جئوگرافیک

[related-post id="12306"]
کد خبر 121345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =