[caption id="attachment_120817" align="aligncenter" width="719"] روستای کنگ در خراسان رضوی | این تصویر از صفحه اینستاگرام ریحانه انتخاب و منتشر شده است[/caption]

 

ماسوله‌ای دیگر از دوران قبل از اسلام

کنگ؛ روستایی از توابع بخش طرقبه در استان خراسان رضوی ایران است. کنگ در لغت دو معنا دارد؛ یکی به معنای پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و دیگری دژ مستحکم.

روستای پلکانی کنگ در یکی از دامنه‌های شمال شرقی ارتفاعات بینالود و در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد قرار دارد و آخرین روستا در محور دره رودخانه کنگ است که از طریق یک جاده آسفالته در محور مشهد طرقبه نغندر به روستای نغندر و سپس شهر طرقبه و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود و ماسوله‌ای دیگر را از دوران قبل از اسلام به نمایش می‌گذارد. ساکنان این منطقه می‌کویند «آفتاب عمر» کنگ «بر لب بام است» ...

کنگ با دره‌های سرسبز و آب‌وهوایی مطلوب و قرار گرفتن سکونتگاه‌ها بر روی کوهپایه‌ شباهت بسیاری به شهر ماسوله دارد. سقف خانه‌های این روستای قدیمی، مسطح و دیوارهای آن گلی است و اغلب از سنگ، خشت و چوب برای ساخت این خانه‌ها استفاده شده است.

این روستا به دلیل داشتن پوشش سبز و متنوع گیاهی در دامنه‌های کوهستانی و وجود دو رودخانه‌، مناظر زیبایی را ایجاد کرده است که به‌ عنوان استراحتگاهی ییلاقی گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشد. باغ‌های گیلاس فراوان و کوه‌های سر به فلک‌کشیده و مرتفع و درختان فراوان، زیبایی منحصربه‌فردی به این روستا بخشیده است.



قبرستان تاریخی روستا

قبرستان کنگ یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستای تاریخی و دیدنی است. این قبرستان روی تپه‌ای بنا شده است و سنگ قبرهای با ارزشی دارد. اکثر سنگ قبرها از جنس شیست است و روی هر قبر، دو سنگ قبر قلوه‌ای ‌شکل قرار داده شده است. تاریخ قبرها نیز بیشتر به هجری قمری است و علامت مخصوصی برای هر فرد فوت ‌شده به اشکال گوناگون از حمله شانه و صورت و... حک شده است.

مزار شیخ عبدالله

از مکان‌های مهم مذهبی این روستا مزار شیخ عبدالله‌است که یکی از عرفای این دیار بوده و در سال ۱۲۶۶ ه.ق متولد و به تحصیل علم و دانش در مشهد، قم و عتبات عالیات پرداخت و در کنگ چشم از دنیا فروبست.

مسجد و تکیه روستا با قدمتی ۱۵۰ ساله از جمله جاذبه‌های تاریخی روستای کنگ است. این روستا دو تکیه داشته که یکی از آنها در آتش‌سوزی سال‌های اخیر از بین رفته و تکیه باقیمانده از دیگر بناهای قدیمی روستاست که قبری قدیمی به نام خانم آمنه در آن به چشم می‌خورد.



سوغات کنگ

با سفر به این روستا هزار ساله آنچه می‌توانید برای دیگران سوغات بیاورید زرشک، زعفران، نبات و میوه‌‌ است. از غذاهای سنتی و محلی این منطقه می‌توان به شله ماش، بلغور و آش مخصوص با سبزی کوهی اشاره کرد. نان محلی روستای کنگ که در پخت آن سبزیجات تازه نیز استفاده می‌شود نیز برای هر گردشگری تجربه‌ای تازه است.



 

روستای کنگ روی نقشه

کد خبر 120795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =