چمدان :  اين نخستين مورد از تحصن كارگران محوطه‌هاي جهاني نيست، كارگران پايگاه‌هاي جهاني بم و شوش هم بارها به تعويق در پرداخت حقوق‌شان اعتراض كردند، اما هنوز اين موضوع يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي كاركنان پايگاه‌هاي جهاني است. كاركنان چغازنبيل مي‌گويند با وجود تخصيص مبلغ حقوق به ميراث فرهنگي استان، حقوق‌شان چهار ماه است كه پرداخت نشده است و اين اتفاق در سال‌هاي اخير بارها تكرار شده است.

فرزانه قبادی در بخشی از گزارشش در اعتماد نوشت: «عاطفه رشنويي» مدير پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل در اين رابطه  مي‌گويد: «حقوق كارگران در محوطه جهاني چغازنبيل از محل اعتبارات عمراني پرداخت مي‌شود. كارشناسان، نگهبانان و كارگران حفاظتي در قالب كارت كارگري و به صورت روزمزد حقوق دريافت مي‌كنند. متاسفانه به دليل مشكلاتي كه در تخصيص اعتبارات عمراني در سطح كلان وجود دارد، پرداخت حقوق كارگران در ماه‌هاي گذشته به تعويق افتاد. با پيگيري‌هاي معاونت ميراث فرهنگي و اداره كل امور پايگاه‌ها، تصميم بر اين شد كه از محل درآمد سايت‌هاي ميراث فرهنگي به كل پايگاه‌هاي جهاني كشور اختصاص داده شد تا حقوق معوقه كارگران پرداخت شود. اين اتفاق هم افتاد و حقوق معوقه كارگران تا شهريورماه پرداخت شد. اما در چهارماه گذشته مجددا پرداخت حقوق اين كارگران به تعويق افتاده است. دليل اين امر هم عدم تامين اعتبار بود. البته دهه اول دي ماه اعتباري به اين موضوع تخصيص داده شد و در اختيار ميراث فرهنگي استان قرار گرفت. اعتراض روز گذشته كارگران هم به اين دليل بود كه چرا با وجود تخصيص مبلغ حقوق كارگران، باز هم پرداخت صورت نگرفته است. البته اين اتفاق به دليل مشكلاتي است كه پيش آمده و مديران استان اعلام كرده‌اند تا آخر هفته حقوق كاركنان پرداخت خواهد شد.» حقوق كارگران و كارشناسان و نيروهاي حفاظت محوطه‌هاي جهاني در بودجه سازمان ميراث فرهنگي رديف مشخصي ندارد و گاهي به جاي وجه نقد اسناد خزانه براي پرداخت آنها تخصيص داده مي‌شود؛ از سوي ديگر شنيده‌ها حاكي از آن است كه كاركنان بسياري در سازمان ميراث فرهنگي با عنوان نيروي پايگاه جهاني استخدام مي‌شوند، اما در ادارات كل استان‌ها مشغول به كار هستند.

تعويق پرداخت حقوق كارگران پايگاه‌هاي جهاني موضوع تازه‌اي نيست. كارگران محوطه جهاني بم نيز در اعتراض به تعويق چند ماهه حقوق‌شان دست به تحصن زدند. پرداخت حقوق كاركنان محوطه‌هاي جهاني از محل پروژه‌هاي عمراني صورت مي‌گيرد و همين موضوع باعث مي‌شود در تخصيص و ابلاغ مبالغ اين دستمزدها اختلالاتي ايجاد شود. خواست كاركنان اين محوطه‌ها در سراسر كشور اين است كه سازمان ميراث فرهنگي پرداخت حقوق كاركنان اين محوطه‌ها را از محل بودجه جاري در نظر بگيرد. از سوي ديگر سال گذشته و بعد از رسانه‌اي شدن مشكل كاركنان پايگاه جهاني بم، فرهاد عزيزي، مدير پايگاه‌هاي جهاني سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد: «اشكال اصلي در نحوه تخصيص بودجه پايگاه‌هاي جهاني است، حدود ٨٥ درصد از اين بودجه به صورت اسناد خزانه و فقط ١٥ درصد آن به صورت نقدي اختصاص داده شده است. بخش قابل توجهي از كارها و امور جاري، مرمت و نگهداري پايگاه‌هاي جهاني توسط نيروهاي پايگاه‌ها انجام مي‌شود و تعداد پيمانكاران و بخش خصوصي طرف قرارداد با ما كم است، عادلانه نيست كه بخش اصلي و بيشترين بودجه ما به صورت اسنادي باشد كه فقط به پيمانكاران و بخش خصوصي تعلق مي‌گيرد. درخواست ما از سازمان مديريت و برنامه و بودجه اين است كه در نحوه تخصيص بودجه پروژه‌هاي ما بازنگري كند زيرا اينها يك تعداد معدود پروژه عمراني نيستند، اين مراكز پايگاه جهاني هستند، هرگونه تنش در آنها بازتاب جهاني خواهد داشت.»



 
کد خبر 12077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =