تصاویر تخریب سینمای 109 ساله دارخوین خوزستان | شهرداری تخریب کرد؛ میراث فرهنگی چه می‌کند؟




چمدان :  نفت که در سال ۱۹۰۸ در مسجد سلیمان فوران کرد منطقه جنوب غرب ایران دارای اهمیت زیادی شد. دارسی کاشف نفت سهام خود را به دولت انگلستان می‌فروشد و دومی با انعقاد تفاهم نامه و قراردادی با شیخ خزعل پالایشگاه آبادان شکل می‌گیرد و دو خط لوله از تمبی مسجد سلیمان به طول ۱۳۰ مایل به طرف آبادان به موازات کارون کشیده می‌شود.

برای تقویت فشار انتقال نفت یک ایستگاه پمپاژ در ملاثانی، دومی در کوت عبدالله و سومی در دارخوین احداث شد. با احداث این تاسیسات در دارخوین کمپی احداث و سینمای تابستانی و زمستانی در منطقه ایجاد می‌شود که در سال ۸۶ توسط آثار و موزه شرکت نفت به آثار ملی تبدیل می‌شود.

علیرضا صداوی در تابا نوشت: متاسفانه شهرداری دارخوین ۷ بهمن سال ۹۶ با لودر به جان این اثر که قدمتی نزدیک ۱۰۹ سال دارد و به عنوان میراث مردم شادگان در تاریخ معاصر ثبت ملی است می‌افتد و آن را با خاک یکسان می‌کند.

اینکه این شهرداری مجوز تخریب دارد یا ندارد طرف بحث ما نیست این میراث فرهنگی استان خوزستان باید جوابگوی این تخریب باشد.

تخریب آثار ملی به هر بهانه‌ای قابل قبول نیست زیرا این آثار متعلق به تمام مردم کشور به خصوص مردم دارخوین و شادگان است.

این اقدام محکومیت تاریخی و حتی جهانی دارد. مگر این میراث تاریخی متعلق به اشخاص حقوقی است که هرگونه باب میل آنها باشد در آن دخل و تصرف کنند؟ چه کسی پاسخگوی این تخریب و دیگر تخریب‌های انجام گرفته در سنوات اخیر باید باشد؟

اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان به علت ضعف در حفظ آثار و به عنوان وکیل مردم در این حفظ باید جوابگوی این چراهای تاریخی باشد و هر گونه تعلل بخشوده نمی‌شود. تاریخ متعلق به تمام نسل‌ها است و کسی حق تصرف در آن را ندارد.











 



 

کد خبر 12040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =