چمدان : درحالی که شهردار شوش اعلام کرده است گمانه زنی های کارشناسان میراث فرهنگی در سه نقطه محل تخریب پل ورودی شهر شوش آغاز و تا یک ماه دیگر نتایج  آن اعلام  و مجوز حفر زیر گذر داده خواهد شد، جامعه باستان شناسی ایران در نامه ای خطاب به آخوندی وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد تا این وزرات خانه با نظرات کارشناسی خود مسیر جدیدی را برای عبور زیر گذر طراحی کند و تعرض و تجاوز به حریم شهر باستانی شوش را متوقف کند.
 مصرانه درخواست می‌نماید با عنایت ویژه به این موضوع، از بروز فاجعه‌ای که در کمین این میراث گرانسنگ بشری است جلوگیری به عمل آید. به عنوان کارشناسان و متخصصان باستان‌شناسی کشور اعلام می کنیم که تعلل در پیشگیری از این اقدام ویرانگر، نه تنها خسارات جبران‌ناپذیری برای میراث و سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی ما در پی خواهد داشت، بلکه بازتاب‌های منفی و وسیع جهانی نیز به دنبال خواهد آورد که برای وجهه و حیثیتِ میهن، ملّت و دولت ما ناخوشایند خواهد بود.

در متن این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر آخوندی
وزیر محترم راه و شهرسازی

با سلام و احترام،

ساخت یک «زیرگذر» در درون عرصۀ «مجموعۀ میراث جهانی شوش»، این شهر باستانی را در معرض آسیب جبران‌ناپذیری قرار داده است. «جامعۀ باستان‌شناسی ایران» از وزارت محترم راه و شهرسازی می‌خواهد تعرض و تجاوز به حریم شهر باستانی شوش را متوقف کنید.

چندی است اخبار بسیار نگران‌کننده‌ای دربارۀ «مجموعۀ میراث جهانی شوش»، یکی از مهم‌ترین کانون‌های فرهنگی و تمدنی ایران و جهان، به گوش می‌رسد. مجموعۀ باستانی شوش که سال 1394 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، شامل شهری تاریخی و باستانی و محوطه‌های اقماری آن، دربرگیرندۀ میراثی هفت هزار ساله است. «شوش» که در دو دورۀ عیلامی و هخامنشی برای بیش از چند سده پایتخت بوده، از کهن‌ترین پایتخت‌شهرهای جهان به شمار می‌آید. شهر شوش تا دوران میانۀ اسلامی نیز همچنان به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار بود.



در دولت دهم، به بهانۀ بهینه کردن وضعیت راه و جاده، بحثی دربارۀ تعویض پل روگذر شوش-اندیمشک و تبدیل آن به «زیرگذر» مطرح شد که متأسفانه اخیراً این طرح به اجرا گذاشته شده و بنا بر اخبار هم‌اینک پل روگذر مذکور در حال تخریب و تغییر کاربری است. این در حالی است که تأسیسات مذکور درون عرصه و حریم باستانیِ مصوّبِ ملّی و جهانی قرار دارند و چنین فعالیتی مغایر قواعد و ضوابط میراثی است.

محدودۀ «عرصه و حرایم حفاظتی شهر شوش» در سال 1378 تعیین گردید و در سال 1392 به تصویب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور رسید. قاعدتاً ضوابط محدودۀ عرصه و حرایم شهر باستانی شوش می‌بایست ملاک عملِ نهادها و سازمان‌های تابعه دولت مکرّم جمهوری اسلامی ایران، از جمله وزارتخانۀ متبوع جنابعالی، باشد. «جامعۀ باستان‌شناسی ایران»، ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از تعرض به این میراث سترگ تمدنیِ ایران و جهان، از آن وزیر محترم -که همواره دغدغۀ خود در باب لزوم صیانت از میراث فرهنگی را ابراز داشته‌اید- مصرانه درخواست می‌نماید با عنایت ویژه به این موضوع، از بروز فاجعه‌ای که در کمین این میراث گرانسنگ بشری است جلوگیری به عمل آید. به عنوان کارشناسان و متخصصان باستان‌شناسی کشور اعلام می کنیم که تعلل در پیشگیری از این اقدام ویرانگر، نه تنها خسارات جبران‌ناپذیری برای میراث و سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی ما در پی خواهد داشت، بلکه بازتاب‌های منفی و وسیع جهانی نیز به دنبال خواهد آورد که برای وجهه و حیثیتِ میهن، ملّت و دولت ما ناخوشایند خواهد بود.

«جامعۀ باستان‌شناسی ایران»
4 بهمن 1396

[related-post id="11738"]

[related-post id="11135"]
کد خبر 11884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =