چمدان :  این نقشه که «نقشه پوتینگر» (Tabula Peutingeriana) نام دارد طرح‌واره‌ای است که نشان می‌دهد چگونه از بریتانیا تا شبه‌قاره هند به امپراتوری رم متصل می‌شدند.

کسی که برای اولین‌بار به این نقشه‌ نگاه می‌کند در نگاه نخست باید فکر کند که هدف از آن چیست؟ زیرا در شرایطی که طول این نقشه 6.8 متر است ارتفاعش فقط 35.5 سانتیمتر است. اما وقتی بیشتر دقت می‌کند در مرکز نقشه، رم را تشخیص می‌دهد. کم‌کم مناطقی از اروپا و آسیا را می‌شناسد و کانال‌های آب و آبگذرهایی را که شبکه‌ای به موازات شبکه جاده‌های متصل به رم را تشکیل می‌دهند می‌بیند.

نقشه طرح‌واره پوتینگر که از نقشه‌ای رمی مربوط به قرن چهارم میلادی کپی شده، مربوط به شهر کنستانتینوپلیس است که در 330 میلادی تاسیس شد. کنستانتنوپلیس که استانبول امروزی است با عناوین شهر کنستانتین و رم نو هم شناخته می‌شود.

به‌گزارش نشنال‌جئوگرافیک، پژوهشگران معتقدند این نقشه کپی را یک راهب فرانسوی در اواسط قرن سیزدهم میلادی تهیه کرده است. اما نقشه پوتینگر فقط نقشه‌ای مربوط به امپراتور رم نیست بلکه از غرب دور آغاز می‌شود و تا شبه‌قاره هند و جزایر تاپروبان (سریلانکا) ادامه می‌یابد. این نسخه در قرن پانزدهم پیدا و به یک کتاب‌دار به‌نام کُنراد پوتینگر سپرده شد و به‌همین‌علت اکنون با نام او شناخته می‌شود.

این نقشه در مجموع از 12 بخش تشکیل شده که از این تعداد 11 بخش در کتابخانه ملی اتریش در وین نگهداری می‌شود و بخش دوازدهم که مربوط به طرح‌وار‌ه‌های بریتانیا و اسپانیا است تنها بخش گمشده این شاهکار تاریخی به‌شمار می‌رود.

[caption id="attachment_1187" align="alignnone" width="1900"] بخش اصلی[/caption]

 

[caption id="attachment_1188" align="aligncenter" width="885"] بخش رم[/caption]

 

[caption id="attachment_1189" align="aligncenter" width="1190"] بخش قسطنطنیه[/caption]

 

[caption id="attachment_1190" align="aligncenter" width="1190"] بخش سوریه[/caption]

 

[caption id="attachment_1192" align="aligncenter" width="1190"] بخش مصر[/caption]

 

[caption id="attachment_1186" align="aligncenter" width="1190"] بخش الکساندریا[/caption]
کد خبر 1185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =