خانه نيمايوشيج دوباره ثبت ملى شد؛ این خانه دیگر ابری نیست | 5 اثر دیگر نیز ثبت ملی شدند

سپیده سیروس نیا معاون ميراث فرهنگى تهران در گفتگو با خبرنگار چمدان با تایید این خبر گفت: خوشبختانه خانه نیما یوشیج که این روزها نگرانی‌هایی برای حفظ آن به وجود آمده بود درکمیته ثبت میراث فرهنگی واجد ارزش ثبت ملی شناخته شد.

وی افزود: پل كن، سينما راديوسيتى، خانه هرمز پيرنيا در لاله زار، مسجد آلايي يا صبحگاهى (با همت شبكه سمن‌هاى تهران) و خانه سروان معتمد در خيابان جمهورى كنار پلاسكو نیز ثبت ملی شدند.
به گزارش چمدان، خانه نیما یوشیج در منطقه شمیران تهران، تجریش، خیابان دزاشیب خیابان رمضانی قرار دارد. در نزدیکی خانه نیما یوشیج، منزل جلال آل‌احمد و سیمین دانشور؛ دو نویسنده شهیر ایران نیز قرار دارد.

مرحوم جلال آل‌احمد در بخشی از مقاله‌ای با عنوان «پیرمرد چشم ما بود» آورده بود: « ... دیگر او را ندیدم تا به خانه شمیران رفتند. شاید در حدود سال 29 و 30 که یکی دو بار با زنم سراغشان رفتیم. همان نزدیکی‌های خانه آنها زمینی وقفی از وزارت فرهنگ گرفته بودیم و خیال داشتیم لانه‌ای بسازیم ... . محل هنوز بیابان بود و خانه‌ها درست از سینه خاک درآمده بودند و در چنان بیغوله‌ای آشنایی غنیمتی بود. آنهم با نیما.»

نوع معماری این خانه از معماری اغلب خانه‌های شمیران تبعیت کرده است. سقف شیروانی و ایوانی که با 8 ستون فلزی، نمای اصلی را دربر گرفته از مشخصات این بنا است.

خانه نیما یوشیج در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 4603 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید اما  چندی پیش مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از حکم قطعی دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج خانه منتسب به نیمایوشیج در محله دزاشیب ازثبت ملی خبر داده بود. خوشبختانه با تلاش روزنامه‌نگاران و اهالی فرهنگ دوباره ثبت ملی شد.

[related-post id="11466"]

[related-post id="11376"]

[related-post id="11559"]

کد خبر 11675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =