طرح مطالعاتی قبرستان مسیحی دولاب تهران اجرایی می‌شود

چمدان : نقل از "گئورسانی کیدزه"، رییس موسسه مطالعات شرق‌شناسی تفلیس در جلسه‌ای با رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بر اساس اطلاعات مقدماتی حدود ۴۰ نفر گرجی در سال‌های مختلف در گورستان مسیحی دولاب تهران دفن شده‌اند .

او هدف اصلی سفر هیات گرجی به تهران را اجرای طرح مطالعاتی به نام "بخش گرجی قبرستان مسیحی دولاب" اعلام کرد و گفت: این طرح توسط بنیاد علمی گرجستان تایید و تامین بودجه شده است.

کیدزه شرکت در جلساتی با دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، آرشیو ملی و کتابخانه و دفتر مطالعات وزارت امور خارجه در تهران را از دیگر برنامه‌های این سفر دانست و گفت: این طرح یک سال و نیم طول می‌کشد و هیات گرجی سفر دیگری نیز به تهران خواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری کنگره انجمن ایران شناس‌های اروپا در رشته زبان‌شناسی در تفلیس گفت: ما افتخار می‌کنیم که از ۱۰ سال پیش میزبان همایش جوامع فارسی زبان بودیم و به‌زودی نیز دومین کنگره این انجمن در تفلیس با حضور ۱۷۰ مهمان از کشورهای مختلف از جمله ایران برگزار می‌شود.

رییس موسسه مطالعات شرق شناسی تفلیس در ادامه به قدمت مطالعات ایران شناسی در گرجستان اشاره کرد و گفت: در موزه‌های گرجستان آثار فراوانی از هنر ایرانی نگهداری می‌شود .

ابراز تمایل برای همکاری با مرکز شرق شناسی گرجستان

همچنین سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با ابراز تمایل برای همکاری با مرکز شرق‌شناسی گرجستان گفت: با توجه به سوابق تاریخی ایران و گرجستان موضوع‌های فراوانی برای همکاری مشترک دو کشور وجود دارد.

او در ادامه به شاخه‌های مختلف فعالیت پژوهشگاه مانند زبان‌شناسی، مردم‌شناسی، زبان و گویش، حفاظت و مرمت اشاره کرد و افزود: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امکان و آمادگی همکاری مشترک به صورت جامع را در همه این زمینه‌ها با کشور گرجستان دارد.

بهشتی همچنین از تهیه‌ پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای خبر داد و گفت: این پیش‌نویس در اختیار هیات گرجستانی قرار می‌گیرد تا با تبادلِ نظر دو طرف همکاری‌هایی مبتنی بر تفاهمنامه آغاز شود.

او با اهدای کتاب‌هایی از جمله "باغ ایرانی" و "گِل نبشته‌های تخت‌جمشید" به هیات گرجستانی، پیشنهاد انتشار مجموعه مطالعات هیات گرجستانی و ایرانی در زمینه گورستان مسیحی دولاب تهران را به صورت مشترک مطرح کرد.

وی با اشاره به وجود نسخ خطی و اسناد به زبان فارسی، ترکی و عربی در گرجستان، پیشنهاد داد دو کشور در قالبِ طرحی مشترک به بررسی زبان‌شناسی تطبیقی واژه‌های همانند بپردازند.
کد خبر 11542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =