چمدان : مجسمه شاه عباس صفوی تا چندین سال پیش در میدان آزادی اصفهان (دروازه شیراز) نصب بود. این اثر هنری که ساخته دست هنرمند مطرح این عرصه ایرج محمدی است بزرگترین مجسمه برنزی پیش از انقلاب بود و تصویر شاه عباس روی اسب را تجسم ساخته بود.

این مجسمه البته بعد از انقلاب راهی انبار یکی از پادگان‌های شهر شد که ایرج محمدی (سازنده اثر) مسئله ناپدید شدن این مجسمه را خود این گونه روایت می‌کند:

این اثر هنری توسط معاون وقت عمرانی شهرداری اصفهان برای اینکه از هرگونه گزندی دور بماند، دفن شده است. بعدها وقتی در سال‌ 1379 آقای جمشیدی شهردار اصفهان از من خواست که مجسمه‌ای دیگر برای آن میدان بسازم. با من درباره‌ مجسمه‌ شاه‌عباس سخن گفت. من نیز پاسخ دادم که به من خبر رسیده‌ است که آن معاون شهرداری اصفهان که مجسمه را دفن کرده بود و گفته‌ بود تا زمانی که مجوز نصب مجسمه گرفته نشود، آدرسی از محل نگهداری مجسمه نخواهم داد.



محمدی گفت: شهردار اصفهان نیز پی‌گیر آن شخص شد و وقتی به دنبالش رفتم متوجه شدم که فوت کرده است بنابراین کسی از محل دفن مجسمه‌ برنزی شاه عباس صفوی خبر ندارد!.

شنیده‌ها حکایت از ساخت و پخش مستندی در شبکه اصفهان حدود سال ۸۳ یا ۸۴ دارد و با کسانی مصاحبه شده که همراه با شهردار وقت در پنهان کردن مجسمه همراه بوده‌اند.

پس از فوت شهردار وقت آن چند نفر بنا به درخواست شهردار متعهد می‌شوند تا زمانی که اطمینان حاصل نشود این مجسمه در میدان دروازه شیراز نصب می‌شود مکان اختفای آن را آشکار نکنند.

به گزارش چمدان، ایرج محمدی متولد سال 1324 است. او از مجسمه‌سازان پیشکسوت مجسمه‌های شهری است که کارهایی مانند مجسمه رفتگر پارک رفتگر، مجسمه ساعی پارک ساعی، مجسمه سعدی پارک گفت‌وگو، مجسمه باغبان پارک شهر و مجسمه امیرکبیر قیطریه را در کارنامه‌ هنری خود دارد.
کد خبر 11493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =