چمدان : حوزه آبخیر بزرگ مایا (جی‌ای‌ام) نام پروژه‌ای است که به مطالعه و حفاظت از آب‌های زیرزمینی شبه‌جزیره یوکاتان می‌پردازد.

غواصان و باستان‌شناسان دریایی این پروژه پس‌از 10 ماه تلاش و اکتشاف در هزارتویی از کانال‌های زیرآبی دو غار «سَک‌ آکتون» (Sac Actun) و «دوس ایوس» (Dos Ojos) دریافتند که این دو غار که به‌ترتیب، 263 کیلومتر و 83 کیلومتر طول دارند درواقع غار واحدی به طول 347 کیلومتر هستند.



گولیرمو دِ آندا، باستان‌شناس دریایی و مدیر جی‌ای‌ام در این‌خصوص به رویترز می‌گوید: «این یافته شگفت‌انگیز به ما در درک بهتر توسعه فرهنگ غنی این منطقه که پیش‌از فتح اسپانیا، تحت سلطه تمدن مایا بود کمک می‌کند.»

د آندا در ادامه می‌گوید: «این کشف به ما اجازه می‌دهد با شفافیت بیشتری با سایت‌های عبادی و آیینی پیش‌اسپانیایی آشنا شویم.»



این فاز از پروژه به سرپرستی رابرت اشمیتنر، مدیر اکشتافات جی‌ای‌ام و با همکاری گروهی از غواصان متخصص در غواصی غار در مارس 2017 آغاز شد. اشمیتنر به‌مدت 14 سال درطول نقشه‌برداری از تونل‌ها و تالارهای جدید در این هزارتوی آبی، نقطه اتصال میان این دو غار را جست‌وجو می‌کرد، اما موفق به کشف آن نشده بود.

تاکنون، سیستم آبی «اوکس بل ها»، با طول حدود 270 کیلومتر در جنوب تولوم در مکزیک بزرگ‌ترین غار جهان زیرآبی جهان بود. اما اکنون با اثبات متحدبودن دو غار «سَک‌ آکتون» و «دوس ایوس»، این سیستم یکپارچه به طولانی‌ترین غار زیرآبی جهان تبدیل شده است.

 
کد خبر 11266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =