چمدان : نام ایرانشهر را شاید زیاد شنیده باشید اما کمتر گردشگری است که به این شهر زیبا در جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان سفر کرده باشد.

اگرچه ایرانشهر فاصله خیلی زیادی تا چابهار ندارد و در 300 کیلومتری فاصله میان چابهار و ایرانشهر می‌توان شهرهای زیبای دیگر بلوچستان ایران مانند نیکشهر را هم دید اما  نباید از یاد برد که ایرانشهر فرودگاه دارد و از بسیاری شهرها پرواز مستقیم به این شهر برقرار است.

در ایرانشهر کجا بمانیم؟

ایرانشهر دو هتل دارد که با وجود آنکه 3 ستاره هستند اما کیفیت و نظافت مناسبی دارند علاوه بر آن چند اقامتگاه بومگردی نیز در این شهر در حال تجهیزند و به زودی پذیرای مسافران خواهند بود.

کجا برویم؟

کمتر پیش آمده تا در مورد جاذبه‌های گردشگری ایرانشهر شنیده باشیم اما این شهرستان هم از جاذبه‌های تاریخی و هم از جاذبه‌های طبیعی بهره‌مند است. از جاذبه‌های تاریخی این شهرستان می‌توان به قلعه ناصری متعلق به دوره قاجار و قعه رازآلود و شگفت انگیز بمپور اشاره کرد.

 

[caption id="attachment_11238" align="aligncenter" width="600"] قلعه ناصری[/caption]

 

[caption id="attachment_11240" align="aligncenter" width="600"] قلعه بمپور | عکس: آیسان زرفام[/caption]

همچنین در 100 کیلومتری شمال شهر ایرانشهر چشمه آبگرم بزمان قرار دارد.



 

جاذبه‌های دیگر ایرانشهر

ایرانشهر دو جاذبه گردشگری مهم دیگر نیز دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل سفر به ایرانشهر موسیقی خاص و نوازندگان مشهور و چیره دست این خطه است. شیرمحمد اسپندار یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین نوازندگان موسیقی محلی در دنیاست که سازی به نانم دونلی می‌نوازد. او تکنیک ویژه‌ای برای نواختن این ساز دارد که در دنیا فقط او آن را بلد است.

شیر محمد اسپندار که دکتری افتخاری موسیقی سنتی از فرانسه دارد در بمپور زندگی می‌کند. علاوه بر او نوازندگان چیره دست سازهای محلی همانند قیچک، رباب، رهلک و ... در ایرانشهر زندگی می‌کنند که صدای ساز آنها در طبیعت کویری ایرانشهر و در کنار آثار تاریخی آن فضایی سحرانگیز به وجود می‌آورد.



جاذبه دیگر ایرانشهر، غذاهای بلوچی است. بلوچ‎ها با ارائه غذای محلی خود بسته‌ای از مزه‌های نو و لذیذ را به شما هدیه می‌کنند، تباهگ، تنورچه و ... غذاهای بسیار خوشمزه بلوچی هستند که به سختی می‌توان آنها را در جای دیگری جز بلوچستان پیدا کرد.



[related-post id="173"]

در بلوچستان چه بخریم؟

اگر طرفدار سوغاتی خریدن و صنایع دستی هستید با خود پول کافی به همراه داشته باشید. زنان ایرانشهر سوزن دوزان مطرحی هستند. مهتاب نوروزی معروف‌ترین سوزن دوز ایران که لباس‌های فرح پهلوی را سوزن دوزی کرده‌است در بمپور زندگی می‌کرد و همچنان نیز ایرانشهر سوزن دوزان قهاری دارد که شال و  لباس‌های زیبایی تهیه می‌کنند که قیمت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد، اما اگر به دنبال صنایع دستی ارزانتری هستید، بی‌شک می‌توانید حصیرهای بسیار زیبایی از ایرانشهر بخرید.



 

کد خبر 11234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =