چمدان : ابیانه را پیش از هرچیز به دلیل بافت سنتی زیبای آن می‌شناسند، بافتی که در بیشتر قسمت‌ها، خانه‌ها و گذرهای قدیمی خود را حفظ کرده و رنگ سرخ آن در همه جا به چشم می‌خورد، آوازه همین زیبایی  در دهه های اخیر گردشگران بسیاری را از سایر نقاط ایران و همچنینی جهان به ابیانه کشاند که سبب شد گردشگران علاوه بر کالبد تاریخی و سنتی ابیانه به ویژگی دیگری از این روستا نیز بسیار توجه کنند.



مردم ابیانه برخلاف مردم بیشتر روستاهای ایران، از پیر وجوان، غنی و فقیر به لباس خاص و زیبای این منطقه بسیار پایبند هستند به طوری که حتی ابیانه‌ای هایی که ساکن دیگر شهرها شده‌اند، زمانی که به روستای خود باز می‌گردند، اغلب از این لباس زیبا استفاده می‌کنند و همین شد که پس از ورود خیل گردشگران به ابیانه عکس‌های بسیار زیادی از زنان با روسری‌های گلدار ویژه و لباس محلی در زمینه ای‌ از این روستای سرخ در سراسر جهان منتشر و بسیار مشهور شد.



بنابراین گردشگران سال‌هاست علاوه بر سفر به قصد دیدن این روستا و جاذبه‌های گردشگریش ، علاقه مند هستند، پوشیدن این لباس را تجربه کنند و با این پوشش سنتی و کهن عکس یادگاری بگیرند.

لباس زنان ابیانه شامل قسمت‌های زیر است:

سرپوش‌ها:

کلاه عرقچین (عرقچینا)، روسری (چارقاد)، چادر (چارشو)

 

 



 

 

تن پوش‌ها:

پیراهن پی رون، دامن تنبون، الخالوق، کرتی، یل، آسته درازه، شاخ شور، شال کم



پاپوش‌ها:

جوراب و گیوه



 

لباس مردان ابیانه که ویژگی بارز آن شلوارهای مشکی گشاد به حساب می‌آید نیز شامل این موارد است:

سرپوش‌ها:

کلاه نمدی، کلاه شاوگاه، کلاه بافتنی، کلاه بره



تن پوش‌ها:

پیراهن (پیرون)، شلوار(تنبون)، قبا، الخالوق، جلیقه (جلزقه)، کلاچه نمدی، شال کمر، دست کش

 



 

علاقه و پایبندی مردم ابیانه البته تنها به استفاده و حفظ این لباس که اقدام بسیار مهمی است، ختم نشده بلکه مردم این روستا با ایجاد ستادی مردمی در کنار مسولان میراث فرهنگی قصد ثبت لباسشان به عنوان میراث ملی را دارند.

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در  گفت و گو با خبرنگار چمدان در ارتباط با فرآیند ثبت ملی این لباس گفت: بخش مهمی از کار انجام شده‌است و پرونده ثبت ملی لباس ابیانه در مرحله نهایی  قرار دارد.

وی ادامه داد: فرآیند ثبت این لباس تا آخر سال انجام خواهد شد و ما  در فروردین‌ماه جشنی را برای رونمایی از ثبت ملی این لباس در ابیانه برگزار می‌کنیم .

الهیاری اظهار کرد: خوشبختانه در ابیانه شاهد همکاری بسیار خوب مردم در زمینه میراث فرهنگی هستیم، موزه مردم‌شناسی ابیانه نیز فعال است، اما ثبت این لباس  در فهرست میراث ناملموس سبب می‌شود اقدامات مردم علاقه‌مند در ارتباط با حفظ این لباس، سازمان یافته شود وظایفی را نیز  متوجه دستگاههای رسمی کند، ما هم  پس از ثبت می توانیم با شتاب و توان بیشتری به این حفظ این لباس کمک کنیم .



احمد نجیبی، مدیرپایگاه میراث فرهنگی ابیانه نیز در گفت و گو با خبرنگار چمدان در ارتباط با ثبت ملی لباس محلی ابیانه توضیح داد: برای ثبت ملی لباس محلی مردم ابیانه، یک ستاد مردمی تشکیل شده‌است.

وی افزود: اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان 30 میلیون تومان، برای مرمت موزه تعاملی ابیانه اختصاص داده است تا جشن ثبت ملی این لباس در این موزه انجام شود.

 

 
کد خبر 11112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =