چمدان : نام این دختر «آوی» [avˈʝi] به‌معنی «سپیده‌دم» است. آخرین‌باری که کسی صورت این دختر را دید تقریبا 9هزار قبل بود، یعنی اواخر دوره میان‌سنگی حدود 7هزار پیش‌ازمیلاد، زمانی‌که او در منطقه‌ای در یونان زندگی می‌کرد که مردم برای در دوره گذار از جامعه‌ای شکارچی به کشاورز بودند. باستان‌شناسان نام آوی را برای این دختر انتخاب کردند، زیرا او در دوره‌ای می‌زیست که درواقع به‌عنوان سپیده‌دم تمدن شناخته می‌شود.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه آتن در برنامه‌ای که در موزه آکروپلیس برگزار شد از این چهره بازسازی‌شده رونمایی کردند.

[caption id="attachment_11107" align="aligncenter" width="590"] چهره بازسازی‌شده آوی، دختری که حدود 9هزار سال پیش در یونان مرکزی می‌زیست[/caption]

درباره اینکه او چگونه زندگی می‌کرد و چگونه مرده، اطلاعات کمی در اختیار است اما اکنون باستان‌شناسان می‌توانند استخوان گونه، ابروهای پرپشت و گودی چانه زنی باستانی را ببینند.

بازسازی چهره این دختر کار ساده‌ای نبود. متخصصانی در رشته‌های غددشناسی، استخوان‌شناسی، عصب‌شناسی، آسیب‌شناسی و پرتوشناسی گرد هم آمدند تا تمام آنچه را که برای بازسازی دقیق چهره آوی نیاز بود فراهم کنند. متخصص فک و دندان مانولیس پاپاگریگوراکیس که سرپرست گروه بازسازی است در مراسم رونمایی از این چهره خاطرنشان کرد درشرایطی که استخوان‌های آوی در ظاهر متعلق به دختری 15 ساله بود اما دندان‌هایش 18 ساله نشان می‌داد.

این گروه از دانشمندان دانشگاه آتن برای تکمیل پژوهش‌هایشان با اسکار نیلسون، باستان‌شناس و مجسمه‌ساز سوئدی متخصص درحوزه بازسازی همکاری کردند.

جمجمه این دختر در سال 1993 در غار تئوپترا کشف شد. این سایت که در یونان مرکزی قرار دارد از 130هزار سال پیش به‌طور مداوم میزبان انسان بوده است. در این پژوهش، دانشمندان از جمجمه سی‌تی‌اسکن گرفتند و سپس مدلی سه‌بعدی از آن را با چاپگر سه‌بعدی چاپ کردند. سپس ضخامت‌هایی که نشان‌دهنده گوشت است ماهیچه به ماهیچه به آن اضافه شد. در مرحله بعدی، پوست و رنگ چشم براساس ویژگی‌های نژادی عمومی جمعیت آن منطقه در آن دوره زمانی افزوده شد.

این اولین‌بار نیست که مانولیس پاپاگریگوراکیس و دانشگاه آتن چهره‌ای باستانی را به زندگی بازمی‌گردانند. سال 2010 هم آن‌ها چهره دختر آتنی 11 ساله‌ای به‌نام میرتیس را که حدود 430 پیش‌ازمیلاد می‌زیست بازسازی کردند. درطول حدود 7هزار سال فاصله میان آوی و میرتیس، ساختار صورت به‌وضوح نرم‌تر شده است.

[caption id="attachment_11108" align="aligncenter" width="590"] چهره بازسازی‌شده میرتیس، دختر 11 ساله‌ای که حدود سال 430 پیش‌ازمیلاد در آتن می‌زیست. نسبت به چهره آوی، ساختار صورت میرتیس نرم‌تر شده است[/caption]
کد خبر 11106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =