تلاش ایران برای ثبت جهانی کلیساهای مهم ارامنه

چمدان : محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در شب فرهنگی ارمنستان گفت گفت:



  • میراث فرهنگی حلقه اتصال ملت‌ها و زمینه‌ساز تعاملات مؤثر و نزدیکی ملت‌هاست، ما برای داشتن آینده‌ای روشن‌تر نیازمند درک و تفاهم هستیم و موزه‌ها در این میان نقش تأثیر‌گذاری دارند.

  • ما فهرست بلندی از کلیساهای ارامنه داریم که سه اثر از این میراث ارزشمند در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. تلاش داریم که سایر کلیساهای مهم ارامنه مانند کلیسای وانک اصفهان نیز به این پرونده اضافه شود.

  • همچنین صحبت‌هایی با هیات میراث‌ ناملموس یونسکو برای پرونده‌های مشترک انجام شده است. همچنین تهیه پرونده‌ای برای مسجد کبود ایروان و بحث مرمت آن نیز آغاز شده اما نیازمند همکاری شهرداری ایروان هستیم، زیرا اطراف این مسجد به‌لحاظ منظر میراثی نیازمند سامان‌دهی است. هم به‌لحاظ سیاسی و هم فرهنگی کشور درشرایط بسیار خوبی قرار دارد و همراهی سفیر ایران در ارمنسان نیز در زمینه پرونده‌های مشترک می‌تواند بسیار مؤثر باشد.


جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران نیز در این مراسم گفت:

  • نمایشگاه ارمنستان و ایران: خاطره یک سرزمین؛ سه ماه پیش گشوده شد و ما در موزه ملی ایران این افتخار را داشتیم که در این مدت میزبان آثاری نفیس از فرهنگ کهن ارمنستان در تهران باشیم. در طول مدت این سه ماه، رویدادهای ارزشمندی در موزه ملی ایران مانند برگزاری شش نشست علمی (با حضور چهار پژوهشگر از ایران و دو پژوهشگر از ارمنستان) در حاشیه این نمایشگاه رخ داد.

  • در مجموع ۴۵هزار و ۹۶ نفر از نمایشگاه بازدید کردند که بیش از ۷۰‌درصد ایرانی و حدود ۳۰‌درصد از سایر ملیت‌ها بودند. تعداد زیادی از هموطنان ارمنی ما، با علاقه‌مندی از این نمایشگاه و موزه بازدید کردند و این دستاورد بزرگی برای ماست که موزه‌ای برای همه هموطنانمان باشیم.

  • بیش از ۶۰۰ بازدیدکننده نظرات خود را درباره نمایشگاه در دفتر یادبود موزه ثبت کردند. تور مجازی نمایشگاه به همت شرکت سمینگ‌هاوس آماده و در وب بارگزاری شد که در دسترسی همگان است.

  • راهنمای صوتی نمایشگاه به دو زبان تهیه شد که بازدیدکنندگان از طریق گوشی همراه به آن دسترسی دارند. طی مدت نمایشگاه تورهای بازدید ویژه کودکان برگزار شد که نتایج آن به‌صورت آثار هنرهای تجسمی در نمایشگاهی جانبی باعنوان "ارمنستان و سیلا در خاطره کودکان پارس" تا ۶ بهمن ۹۶ قابل بازدید است. این برنامه به همت آموزشگاه هنرهای تجسمی بادبادک و موزه مجازی بین‌المللی هنر کودک و بخش کودکان موزه ملی ایران صورت گرفته است.

  • بازدید کار‌شناسان و رئیسان موزه‌های بزرگ جهان مانند بازدید رئیس موزه بریتانیا ازجمله مواردی بود که در طول برگزاری این نمایشگاه صورت گرفت. همچنین بروشور‌های مستقلی به سه زبان فارسی، ارمنی و انگلیسی در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفت.یک کتاب نیز در مورد کتیبه‌های اورارتویی (در دو نسخه فارسی و ارمنی) و کاتالوگ سه‌زبانه (فارسی/ انگلیسی/ ارمنی) نمایشگاه منتشر شد که امروز شاهد رونمایی این دو کتاب خواهیم بود.

  •  در طول هشتاد سال گذشته نمایشگاه‌های متعددی در موزه ملی ایران تشکیل شده اما نمایشگاه حاضر نخستین نمایشگاه بزرگ خارجی موزه ملی ایران است. برگزاری این نمایشگاه باعث گشایش دوباره دریچه‌های گفت‌وگو بین دو ملت بزرگ ارمنستان و ایران شد و یادآور دیرینگی همزیستی و ریشه‌های مشترک تاریخی این دو سرزمین همسایه است.


محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت:

  • چنین نمایشگاه‌هایی سفرای فرهنگی جامعه هستند و پیام صلح و دوستی را به‌همراه دارند. این نمایشگاه‌ها پنجره‌ای را به فرهنگ و تمدن جامعه باز می‌کنند. چنین رویدادهایی یک نیاز اجتماعی است. مردم ایران و ارمنستان قطعا احساس کردند که باید بیشتر به‌هم نزدیک شوند.


کد خبر 10950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =