چمدان : عَقدا یکی از شهرهای شمالی استان یزد، در میانه جاده نائین به اردکان و از توابع شهرستان اردکان است. سعید فلاح فر کارشناس ارشد مرمت و دکترای پژوهش هنر در کوچه پس کوچه‌های این شهر کویر قدم زده و شما را میهمان دوربینش کرده است.

بخش دوم گزارش تصویری از عقدا و جاذبه هایش را با چمدان دنبال کنید.



در راه نایین به یزد به فاصله 74 کیلومتر از نایین، نخستین آبادی بزرگ، عقدا است که نامش درکتب تاریخی یزد برده شده و همیشه سرحد و حد فاصل میان نایین و یزد شمرده شده است.روستای عقدا از روستاهای تاریخی استان یزد است که دیدنی‌های جالب توجهی دارد و به دلیل وجود همین بناهای تاریخی مورد توجه گردشگران است.



بافت تاریخی عقدا در شهرستان اردکان یکی از بکرترین بافت‌های تاریخی استان یزد است که ۳۰ هکتار از وسعت ۸۴ هکتاری شهر عقدا را شامل می‌شود. مهم‌ترین ویژگی تاریخی این بافت، وجود معماری‌های متوالی از دوره‌های مختلف تاریخی از دوره آل‌مظفر تا دوره معاصر است که نشان از قدمت تمدن در این شهر دارد.



«عقدا از مضافات و توابع یزد است و احداث آن را به «عقدار» نامی از سرهنگان یزد، منسوب دانسته اند. اطراف دهستان عقدا بیست ده قرار دارد که عده ای در پهنه بیابانی و عده ای در دامه کوه های نزدیک به آن است.»( برگرفته از کتاب یادگار های یزد نوشته ایرج افشار)





































[related-post id="10842"]
کد خبر 10871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =