چمدان : اواخر زمستان و روزهای اول بهار بهترین زمان برای دیدن غار زیبا و شگفت انگیز یخ مراد است. در این روزها آب‌های ناشی از بارندگی در غار به صورت قندیل در می‌آیند و سقف و کف این غار پر از قندیل‌های یخی می‌شود و تالارهای شگفت‌انگیزی را  درون غار به وجود می‌آورند.

قندیل‌های یخی ایجاد شده در غار  اغلب بسیار بزرگ هستند و شکل‌های جالبی دارند،  از طرف دیگر ورود به این غار و طی کردن مسیر ابتدایی این غار که پر از قندیل است،  برای گردشگران آماتور  دشوار نیست و چندان نیاز به آموزش و تجهیزات زیادی ندارند، هرچند که لباس گرم، چراغ قوه و به ویژه  «هدلایت»، کلاه ایمنی و کفش مناسب  و حضور یک راهنما از ضروریات سفر به یخ مراد به حساب می‌آید.

برای رسیدن به ورودی غار نیز نیاز به پیاده‌روی روی مسیری شیب‌داری دارد که به ورودی غار  ختم می‌شود. در ورودی غار  سه مسیر قرار دارد که مسیر سمت چپ، راهی است که به تالار قندیل‌ها می‌رسد.



این غار از سه تالار، یک برکه یخی و یک آبشار یخی زیبا برخوردار است.

برای سفر به یخ مراد باید ضوابطی را دانست و رعایت کرد. دست زدن به قندیل‌ها، ایجاد سر و صدا  و جنب و جوش و ایجاد آلودگی در این غار بسیار خطرناک است چرا که علاوه بر بهم زدن اکوسیستم غار می‌تواند سبب فروریختن قندیل‌های بزرگ و بسیار تیز شود.



یکی دیگر از لذت‌های یخ مراد نشستن و آرام گرفتن در تالارهای جلوتر غار است که تاریکی و سکوت آن بسیار آرامش بخش خواهد بود. باید توجه کرد که طی کردن مسیر بیشتری در غار برای گردشگران معمولی مناسب نیست و نیاز به مهارت کافی در غارنوردی دارد اما برای دیدن زیبایی‌های این غار نیازی به غارنوردی حرفه‌ای نیست چرا که در اوایل مسیر به اندازه کافی تالارهای قندیلی زیبا وجود دارد.



در گذشته مردم محلی اعتقاد داشتند که با خوردن یخ‌های این غار بیماران شفا می‌گیرند به همین خاطر نیز نام یخ مراد بر آن مانده‌است.



غار یخ مراد واقع در استان البرز و منطقه گچسر است که از طریق  یک بریدگی در  کیلومتر جاده تهران چالوس می‌توان به آن  دست یافت. غار یخ مراد حدوده 65 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

کد خبر 10705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =