چمدان :  «باغ‌های خلیجی» نام پارکی طبیعی است که در مساحتی به‌ وسعت 101 هکتار در مرکز سنگاپور قرار دارد. این پارک سه باغ آب‌کنار با نام‌های باغ جنوبی خلیج، باغ شرقی خلیج و باغ مرکزی خلیج را شامل می‌شود که در این‌میان باغ جنوبی خلیج با 54 هکتار بزرگ‌ترین آن‌ها است.

باغ مرکزی خلیج، نقطه اتصال بین باغ‌های جنوبی و شرقی خلیج است و در مساحتی به وسعت 15 هکتار در فاصله 3 کیلومتری از آب‌کنار قرار دارد.

وسعت باغ شرقی خلیج 32 هکتار است. این باغ با مجموعه‌ای از باغ‌های گرمسیری برگی‌شکل طراحی شده است که هریک از آن‌ها نماسازی منحصر‌به‌خودشان را دارند و چشم‌انداز زیبایی از افق شهر را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.

[caption id="attachment_10680" align="aligncenter" width="1200"] نمای از بالا از باغ‌های خلیجی | این باغ‌ها در زمینی به مساحت 101 هکتار ساخته شده‌اند[/caption]

باغ جنوبی خلیج که بزرگ‌ترین باغ این مجموعه است و در  54 هکتار گسترش یافته تصویری زیبا از هنر باغبانی و باغ‌های هنری را به‌نمایش می‌گذارد. طراحی این باغ با الهام از گل ارکیده است که گل ملی سنگاپور به‌شمار می‌رود.

علاوه‌بر این سه باغ، باغ‌های خلیجی از دو گلخانه هم تشکیل شده که «گنبد گل» و «جنگل ابر» نام دارند. «گنبد گل» که عنوان بزرگ‌ترین گلخانه بی‌ستون جهان را از آن خود دارد، در مساحتی به‌وسعت 1.2 هکتار گسترش یافته است. گیاهان سازگار با اقلیم‌ مدیترانه‌ای و سایر مناطق نیمه خشک‌گرمسیری مثل بخش‌هایی از استرالیا، آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی در این گلخانه نگهداری می‌شوند. ارتفاع «گنبد گل» 38 متر است و دما را بین 23 تا 25 درجه سانتیگراد نگه می‌دارد.

[caption id="attachment_10681" align="aligncenter" width="1100"] گنبد گل که عنوان بزرگ‌ترین گلخانه بی‌ستون جهان شناخته می‌شود[/caption]

 

[caption id="attachment_10690" align="aligncenter" width="1670"] گیاهان سازگار با اقلیم‌ مدیترانه‌ای و سایر مناطق نیمه خشک‌گرمسیری مثل بخش‌هایی از استرالیا، آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی در این گلخانه نگهداری می‌شوند | ارتفاع «گنبد گل» 38 متر است و دما را بین 23 تا 25 درجه سانتیگراد نگه می‌دارد[/caption]

ارتفاع جنگل ابر بیشتر از گنبد گل اما مساحتش کمتر و 0.8 هکتار است. محیط جنگل ابر با شرایط سرد و مرطوبی که در کوهستان‌های مناطق گرمسیری در ارتفاع بین هزار تا 3هزارمتری از سطح دریا وجود دارد سازگار است. این اقلیم در جنوب‌شرقی آسیا و آمریکای جنوبی و مرکزی یافت می‌شود. در این جنگل، سازه‌ای با عنوان «کوه ابر» با ارتفاع 42 متر ساخته شده که دسترسی به آن از طریق آسانسور میسر است اما بازدیدکنندگان می‌توانند از راه یک مسیر دایره‌ای کنار آبشاری 35 متری از این کوه پایین بیایند و از هوای تازه و خنک آن لذت ببرند.

[caption id="attachment_10676" align="aligncenter" width="1000"] در جنگل ابر؛ سازه‌ای با عنوان «کوه ابر» با ارتفاع 42 متر ساخته شده که دسترسی به آن ازطریق آسانسور میسر است[/caption]

 

[caption id="attachment_10683" align="aligncenter" width="1200"] بازدیدکنندگان می‌توانند از راه یک مسیر دایره‌ای کنار آبشاری 35 متری از این کوه پایین بیایند و از هوای تازه و خنک آن لذت ببرند[/caption]

 

[caption id="attachment_10687" align="aligncenter" width="1190"] کوه ابر در شب[/caption]

اما شناخته‌شده‌ترین بخش باغ‌های خلیجی، باغ‌های عمودی به‌شکل سازه‌های درخت‌مانندی است که با ارتفاع بین 25 تا 50 متر در چشم‌انداز این باغ‌ها خودنمایی می‌کنند.

باغ‌های خلیجی بخشی از سیاست‌گذاری‌های دولت سنگاپور درخصوص تبدیل این شهر/کشور از یک «باغ‌شهر» به «شهری در باغ» است. هدف از این اقدام، افزایش کیفیت زندگی مردم در شهری سرسبز و پر گیاه است.

درمجموع، این پارک یکی از مناطق مهم گردشگری سنگاپور است به‌طوری‌که در سال 2014 بیش‌از 6.4 میلیون بازدیدکننده از آن دیدن کردند.

[caption id="attachment_10684" align="aligncenter" width="1500"] شناخته‌شده‌ترین بخش باغ‌های خلیجی، باغ‌های عمودی به‌شکل سازه‌های درخت‌مانندی است که با ارتفاع بین 25 تا 50 متر در چشم‌انداز این باغ‌ها خودنمایی می‌کنند[/caption]

 

[caption id="attachment_10677" align="aligncenter" width="1200"] درخت‌های غول‌پیکر در شب[/caption]

 

[caption id="attachment_10678" align="aligncenter" width="1900"] باغ‌های عمودی به‌شکل سازه‌های درختی‌شکل [/caption]

سنگاپوری‌ها در حالی از هیچ برای شهرهایشان باغ می‌سازند تا جایی که شهرشان در بطن باغی ساخته شود که ما در تهران شاهد از بین رفتن باغ‌ها یکی پس از دیگری هستیم. محمد حقانی در یکی از جلسات دوره گذشته شورای شهر به عنوان رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران جمله‌ای به یادماندنی را عنوان کرده بود: «تهران؛ باغ‌شهری که برج شهر شد»
کد خبر 10675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =