چمدان :  علی اصغر مونسان در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه با بیان اینکه با حمایت‌های بیشتر دولت، فروش صنایع دستی در داخل و صادرات آن به خارج در آینده نه چندان دور به مرز دو میلیارد دلار در سال خواهد رسید گفت: تحول در بسته بندی و چیدمان و کیفیت محصولات طبعا سبب فروش و صادرات بیشتر محصولات خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری افزود: سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی از نظر تنوع محصولات، بسته بندی و چیدمان غرفه‌ها کیفیت بالاتری نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های گذشته دارد.

وی تاکید کرد: آمار دو ماهه اول سال 97 نشان می‌دهد در ماه‌های فروردین و اردیبهشت 32 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته‌ایم که از رشد 66 درصدی نسبت به دو ماهه اول سال 96 برخوردار بوده است.

مونسان افزود: نمایشگاه صنایع دستی که برگزار می‌شود با استقبال گسترده مردم مواجه شده و فروش خوبی را رقم می‌زند که این اتفاق سبب امیدواری است.



دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در آیین گشایش نمایشگاه صنایع دستی گفت: صنایع فرهنگی به دلیل دارا بودن زمینه‌های تجربی و فرهنگی می تواند موتور محرکه اقتصاد مقاومتی و ایجاد جهش در حوزه‌های اشتغال و صادرات باشد.

وی مهمترین اولویت امروز کشور را توسعه اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی و اشتغال در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: صنایع دستی به عنوان صنعتی اشتغالزا، کم هزینه، دارای زیرساخت فرهنگی و بخشی از میراث ملی و تمدنی کشور در صورت توجه و اهتمام ویژه می‌تواند شکل‌گیری قطب‌های فرهنگی- اقتصادی در مناطق مختلف کشور و جذب جوانان تحصیل کرده بومی را به دنبال داشته باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی رتبه درخشان ایران به عنوان جایگاه سوم جهانی در تنوع صنایع دستی را ظرفیتی بسیار مهم برای ایجاد قدرت نرم و اقتصاد مبتنی بر صادرات عنوان کرد و افزود: سهم ناچیز ایران در بازار 257 میلیارد دلاری صنایع دستی در جهان نشان می‌دهد که اقتصاد این صنعت تناسبی با جایگاه واقعی صنایع دستی ایران در سطح جهانی ندارد.

شمخانی گفت: جایگزین کردن محصولات وارداتی با صنایع دستی بومی به صورت عام ضمن آن که رونق بخش فضای اقتصادی غیر وابسته به تحریم در بخش‌های داخلی و صادراتی است، اشتغال بخش مهمی از طبقات کمتر برخوردار کشور را تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه صنایع دستی باید به عنوان نماد اقتصاد منهای نفت مورد توجه و اهتمام قرار بگیرد گفت: نقش و کارکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که سازمانی راهبردی و بخش مهمی از قرارگاه توان نرم کشور است باید متناسب با شرایط جدید مورد بازبینی و توجّه ویژه قرار بگیرد و مطالبات از این سازمان با نگاه جدید تعریف و تبیین شود.
کد خبر 106050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =