چمدان :  بسیاری تبریزی‌ها را به دست پخت خوبشان می‌شناسند، اگر طرفدار غذاگردی هستید،  تبریز انتخاب بسیار خوبی برای شما خواهد بود. غذاهای بومی تبریز همچنین برای کسانی که خواهان امتحان کردن غذاهای جدید هستند اما دوست ندارند مزه‌های خیلی عجیب و دور از عادتشان را امتحان کنند نیز انتخاب بسیار خوبی است. در ادامه این مطلب با برخی از غذاهای بومی تبریز آشنا شوید.

[related-post id="7861"]

کوفته تبریزی:  کوفته معروف‌ترین غذای تبریز است و علاوه براین معروف‌ترین نوع کوفته در  کشور  نیز به حساب می‌آید.

مخلوط گوشت چرخ‌کرده (در گذشته از گوشت کوبیده شده با هاون استفاده می‌شد)، پیاز رنده شده، سبزی‌های مخصوص و لپه چرخ شده را به گلوله‌ای به اندازه پرتقال در می‌آورند و در میان آن گردو، آلو ، زرشک، پیازداغ و گاهی کشمش می‌گذارند. این کوفته سس مخصوصی نیز دارد که مخلوطی از رب و زعفران است که کوفته در آن به آرامی پخته می‌شود. کوفته را با پیازداغ، گردو و زرشک تزئین می‌کنند.



 

خورشت هویج:  این خورشت با مرغ، هویج خلال شده وآلو درست می‌شود و طعم ویژه‌ای دارد. این غذا معمولا باب طبع کسانی است که غذای کمی شیرین دوست دارند.

 



 

دلمه برگ مو: دلمه غذایی است که نه تنها در تبریز بلکه در بسیاری از مناطق شمال غرب ایران و کشورهای اطراف آن پخته می‌شود و از سوی کشور جمهوری آذربایجان نیز در یونسکو به ثبت رسیده‌است.

برای تهیه دلمه برگ مو، برنج یا بلغور پخته شده، سبزی دلمه، گوشت چرخ کرده، لپه و پیازداغ را در داخل یک یا دوبرگ در خت مو که از قبل جوشانده شده است میریزند وآن را در سسی شامل سرکه و شکر وآبلیمو می‌پزند.



 

آبگوشت: آبگوشت اگر چه در تبریز یکی از غذاهای سنتی و معروف ست اما مختص این شهر نیست و در بسیاری نقاط ایران طبخ می‌شود اما اگر به تبریز رفتید حتما آبگوشت را امتحان کنید چرا که تبریزی‌ها آبگوشت را بسیار لذیذ و خوشمزه درست می‌کنند و داخل آن قلم کوسفند می‌ریزند. دستور پخت آبگوشت در تبریز تقریبا همانند باقی مناطق است و این غذا را با گوشت گوسفند، نخود، سیب زمینی و گوجه فرنگی درست می‌‌کنند.

 



کد خبر 10594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =