2018؛ سال غذاهای ایتالیایی │ ریشه مشترک دو واژه کشاورزی و فرهنگ

چمدان : موضوع اصلی نمایشگاه بین‌المللی اکسپو 2015 میلان فرهنگ غذا در جهان بود که هر کشوری ازجمله ایران با معرفی غذاهای بومی‌اش در آن شرکت کرد. در ادامه این نمایشگاه و باهدف ترویج غذاهای ایتالیایی، دو وزارت فرهنگ و کشاورزی امسال را سال غذای ایتالیایی نام‌گذاری کردند. به‌همین‌منظور، تِرِکانی موسسه دایره‌المعارف ایتالیا باهمکاری بنیاد کوآلیویتا که محصولات غذایی را ارزیابی می‌کند طرحی را برای تدوین دانشنامه‌ غذاهای ایتالیایی آغاز کرده‌اند.

[related-post id="7708"]

[related-post id="4211"]

هدف از این اقدام، تقویت فرهنگ غذایی و معرفی دوباره کشاورزی ایتالیایی با تمرکز روی کیفیت محصولات است. این دانشنامه به مردم به‌ویژه خارجی‌ها ابزاری ارائه می‌دهد که به‌کمک آن می‌توانند غذایی با کیفیت بالا را به‌دست آورند و فرق غذاهای باکیفیت را با محصولات مشابه اغلب با کیفیت پایین و غیرایتالیایی تشخیص بدهند.

دو واژه agriculture (کشاورزی) و culture (فرهنگ) ریشه مشترکی دارند و هر دو از واژه لاتین colere به‌معنی cultivation (کاشت و پرورش و زارعت) گرفته شده‌اند. به‌همین‌علت فرهنگ و کشاورزی در بین اقوام اروپایی نزدیکی بسیاری با هم دارند و به‌خصوص فرهنگ غذا به‌عنوان هویتی ملی در بسیاری از کشورهای قاره سبز شناخته می‌شوند.

نخستین‌بار «سیسرون» خطیب و سیاستمدار رم باستان از اصطلاح cultura animi (پرورش روح‌ها) استفاده کرد. واژه cult (مکتب تفکر) هم از این اصطلاح مشتق می‌شود. به‌همین‌علت امروزه واژه cultivation علاوه‌بر معانی اولیه در مفهوم تربيت، تهذيب و ترويج هم کاربرد دارد.

[related-post id="2425"]
کد خبر 10573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =