چمدان : پای میله‌های آهنین تازه که بر کالبد سی و سه پل محکم شد و تعدادشان یکی یکی افزون، صدای اعتراض‌ها بیشتر به گوش رسید. از نرده‌های چوبی شروع شد، به میله و کابل رسید و حالا میله‌ها و کابل‌ها به انضمام فنر قرار است دهانه‌های پل را مسدود و دسترسی مردم را محدود کنند.

«ایمن‌سازی» میراث 428 ساله اصفهان در دو سال اخیر انتقادات زیادی را به همراه داشته و عکس‌هایی که از روند اجرایی شدن طرح تصویب شده اخیر منتشر می‌شود، نگرانی‌ها را بیشتر کرده است، آنقدر که معاون میراث فرهنگی کشور در حاشیه سفر به استان اصفهان پنجشنبه شب چند دقیقه هم مسیرش را به سمت سی‌وسه پل تغییر داد تا حفاظ‌ها را ببیند و در جریان فرآیند «ایمن»سازی قرار گیرد.

نفیسه حاجاتی در اصفهان زیبا نوشت: پس از این دیدار در گفت‌وگوی تلفنی از محمد حسن طالبیان جویای نتیجه بازدیدش شدیم. او در این گفت‌وگو همه را به تحمل و تامل دعوت کرد؛ اولی برای دوستداران میراث و دومی برای مجریان حفاظ‌گذاری. بعد هم از همه کسانی که ایده‌ بهتری برای ایمن‌سازی این «میراث ملی» دارند، ایده‌ای که تهدیدی برای منظر و کالبد نباشد، دعوت به همکاری کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به بازدید کوتاهش از حفاظ‌های تازه سی و سه پل گفت: «برای من مهم این بود که حفاظ‌گذاری فرآیند شورای فنی را گذرانده باشد، ایده‌ها دریافت، بازخورد و پایش اخذ شده، خوب اجرا شود و حتما امتحانش را پس بدهد. دیروز هم رفتم که همین موارد را ببینم. حفاظ‌ها به زمین نصب شده بودند و با بدنه پل مرتبط نشده‌اند بنابراین کمترین دخالت در پل انجام شده و به بنا لطمه نزده است.»

[related-post id="70123"]



محمدحسن طالبیان در پاسخ به سوالی با این مضمون که آمار دقیقی در تمام این سال‌ها ارائه نشده و چرا تصمیم ایمن‌سازی طبق آمارهای جسته گریخته‌ای است که فقط دو نفر در حداقل یک دهه اخیر ذکر کرده‌اند، تصریح کرد: «حتی اگر اتفاق نادری باشد و فقط یک بار هم بیفتد، برای ما مهم است و ایمن سازی باید انجام شود. همیشه هم این دعوا وجود داشته که برخی می‌گفتند نباید باشد و برخی هم طرفدار ایمن‌سازی بوده‌اند. خود من هم طرفدار این ایده هستم که هیچ چیزی بر بنا افزوده نشود. همه کسانی که به تاریخ علاقه دارند طرفدار این نگاه هستند. اما باید بتوانیم تعادلی میان ایمنی و وفاداری به اصالت برقرار کنیم.»

«برگشت پذیری» یکی از ویژگی‌هایی است که معاون میراث فرهنگی کشور آن را لازمه حفاظ‌گذاری سی و سه پل دانست و افزود: «حفاظ‌ها روی کف بتونی پل نصب شده‌اند و هر لحظه که تصمیم گرفته شود امکان برچیدنشان وجود دارد. با این همه، بابت سی و سه پل می‌گویم هر کس ایده بهتری دارد، سازمان آماده دریافت ایده‌هاست. دو سال است که در اصفهان دارند درباره ایده‌ها فکر می‎کنند. آرزو داریم که ایده‌های بهتری مطرح شود.»

[related-post id="76834"]

طالبیان در پاسخ به اینکه چرا در طرح جدید حفاظ‌گذاری این همه دسترسی مردم به دهانه‌ها محدود می‌شود، گفت: «من دیروز هم گفتم که فکری بکنید که مردم بتوانند همه جا بروند و این همه دسترسی‌شان محدود نشود. تاکید کردم که حتما پایش پل به طور مستمر انجام شود تا کمترین مسئله‌ای برای بنا ایجاد نشود. مسائل مرمتی پل از کف تا بدنه و بخش‌های اضطراری باید با هم پیش بروند و زیر نظر شورای فنی. اما من اصولا به عنوان معاون سازمان میراث فرهنگی دستور نمی‌دهم فقط می‌گویم که فرآیندهای کارشناسی و قانونی باید درست انجام شوند. یکسری نکات بود که باید بیشتر رعایت می‌شد و من تذکر دادم و گفتم که عجله نداشته باشند تا کارشناسان هم چک کنند و البته بازخورد آن را میان کارشناسان مجددا بررسی کنند و بنابراین در این مرحله تامل و دقت بیشتری خواهند داشت تا نظرات را دریافت کنند و بعد اقدام درست و عملی را انجام دهند.»

او در پاسخ به انتقاداتی درباره اینکه چطور تصمیم‌گیری درباره مرمت چهارسوق بازار بزرگ تهران با مشورت و همکاری هیئت آلمانی انجام می‌شود اما تصمیم‌گیری درباره سی وسه پل، محلی است، گفت: «مسئله بازار تهران متفاوت بود. گروه آلمانی از طریق پژوهشگاه میراث فرهنگی این پروژه همکاری بین کارشناسان آلمانی و ایرانی را پیگیری کردند. اگر یک گروه جهانی بگوید می‌خواهد یک پروژه مشترک انجام دهد در صورتی که به نفع کارشناسی و مصلحت اثر باشد با حضور موثر کارشناسان ایرانی قبول می‌کنیم اما به این معنا نیست که ایرانی‌ها نمی‌توانستند به تنهایی آن پروژه مرمتی را اجرا کنند.»

به گفته طالبیان هیچ بودجه‌ای از سطح ملی برای حفاظ‌گذاری سی و سه پل تصویب نشده و ارقام اعلام شده برای پروژه احتمالا بودجه محلی است.

او همچنین با تایید لزوم برطرف کردن آشفتگی‌های ظاهری ایجاد شده به وسیله پروژه‌های مرمتی پل و خوش‌سلیقگی به خرج دادن در اجرای مرمت‌ها اضافه کرد: «بله، باید با تامل بیشتری پروژه حفاظ‌گذاری انجام شود. عجله‌ای هم نیست. سی و سه پل آبروی همه ماست.»

[related-post id="35426"]

[related-post id="41572"]
کد خبر 103453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =