چمدان : بر اساس آخرین اخبار واصله با وجود آن که علی اصغر مونسان حکم مدیر کلی ابوالفضل مکرمی‌فر را به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی ابلاغ کرده است اما برخی از مسوولان خراسان رضوی از این انتخاب راضی نیستند و برای عزل وی نزد مقامات عالی رتبه راهی شده‌اند. این در حالی است که در سال 96 این دومین بار است که مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی تغییر می‌کند.

شاید بتوان به جرأت انتخاب علی‌اصغر مونسان را شایسته و در خور تأمل دانست چرا که ابوالفضل مکرمی‌فر از سوی چهره‌های کارشناسی و تخصصی حوزه میراث فرهنگی مورد تأیید است. او از سال 1369 وارد سازمان میراث فرهنگی شده و دارای مدرک فوق لیسانس باستان‌شناسی از دانشگاه تهران است و دوره‌های تخصصی بافت‌های تاریخی را در دانشگاه معماری لندن و دوره تخصصی گسترش صنعت جهانگردی را در دانشگاه جایکا ژاپن گذرانده است و سال‌ها در حوزه میراث فرهنگی استان خراسان مناصب مختلف را تجربه کرده و کارنامه نسبتاً قابل قبولی داشته است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که با وجود آن که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در انتخاب خود مدیری متخصص را برای نشستن بر مسند مدیرکلی یک استان مهم و پرحاشیه در حوزه حفظ بافت تاریخی انتخاب کرده است چرا مسوولان استانی در راه ارتقاء میراث فرهنگی سنگ‌اندازی می‌کنند.

از سویی این پرسش نیز مطرح است که آیا آنها که از این انتخاب خرسند نیستند بیشتر دل‌نگران پیگیری مصوبات میراث فرهنگی و شورای عالی معماری در خصوص بافت‌های تاریخی و ممانعت از تخریب بیشتر اطراف حرم امام رضا(ع) به نفع سوداگران بازار تخریب بافت‌ها و ساخت و ساز مال‌ها و تجارت‌خانه‌ها هستند یا دلایل دیگری مطرح است؟



 

پیش‌تر نیز وقتی زهرا احمدی پور خواهان تغییر مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی بود با سنگ‌اندازی‌های متعدد رو به رو شد تا آنجا که با وجود انتصاب مدیر جدید اما چندی بعد خبر رسید که باز هم مدیر پیشین بر مسند خواهد نشست!

هرچند احمدی‌پور پیش از پایان مأموریتش در سازمان میراث فرهنگی در تیرماه 96 محمدرحیم رهنما رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد را برای میراث فرهنگی خراسان رضوی انتخاب کرد اما به نظر می رسید که مدیر انتخابی او نیز در خصوص بافت تاریخی مشهد و حریم اطراف حرم مطهر کارنامه قابل قبولی نداشته است تا آنجا که هرچند «ضوابطِ حریمِ حرمِ امام رضا (ع)» از سوی میراث فرهنگی کل کشور ابلاغ شده اما اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی هنوز پیگیر این موضوع نشده که استانداری این ضوابط را ابلاغ کند. در حال حاضر استانداری افزون بر مصوبه سازمان میراث فرهنگی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را هم ابلاغ نکرده است. مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در مورد توقف طرح تاش و بازنگری کامل طرح پیرامون حرم بر اساس حفظ هویت مذهبی- ایرانی- تاریخی بوده است.

با این اوصاف باید دید علی اصغر مونسان در قامت معاون رئیس جمهور چگونه از جایگاه خود و انتخابش دفاع خواهد کرد.
کد خبر 10336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =