چمدان : ائل گلی یکی از مهمترین تفرجگاه‌های تبریز شامل یک استخر بزرگ به مساحت 54675  مترمربع است که درست در مرکز آن یک عمارت دو طبقه جای گرفته است.

اطراف استخر را به غیر از مسیری که برای پیاده‌روی است، چمن، درختان فراوان و بوته‌های گل فراگرفته‌است و روی دریاچه نیز قایق‌هایی برای استفاده گردشگران مهیاست.

[caption id="attachment_10340" align="aligncenter" width="977"] ائل گلی | عکس: آیسان زرفام [/caption]

گفته می‌شود که عمارت وسط استخر که با یک راه، به کنار آن می‌رسد و شبیه یک شبه جزیره در میان این دریاچه مصنوعی است، متعلق به دوره قاجار بوده که در سال 1346 به دلیل فرسودگی تخریب می‌شود. عمارت کنونی ائل گلی در سال 1349 شده و بسیار شبیه عمارت قبلی است. این بنای دو طبقه امروز به عنوان رستوران، کافی شاپ و تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

[caption id="attachment_10316" align="aligncenter" width="1000"] عمارت ائل گلی | عکس: آیسان زرفام[/caption]

ائل‌گلی به معنای دریاچه مردم که در جنوب شرق تبریز قرار دارد، در زمستان، یعنی زمانی که پوشیده از برف است و بهار که پر از شکوفه است، منظره‌ای شگفت انگیزی دارد.

[caption id="attachment_10317" align="aligncenter" width="1000"] ائل گلی | عکس: آیسان زرفام [/caption]

دو نگرانی برای ایل گلی زیبا وجود دارد، اول آنکه برخی ساخت و سازها و بلندمرتبه‌سازی‌ها در حال خراب کردن منظره زیبای آن هستند و دوم آنکه به نظر می‌رسد، این تفرجگاه که هرساله میزبان توریست‌های فراوان داخلی و خارجی است نیاز به حضور نگهبانان بیشتری برای تامین امنیت گردشگران به ویژه بانوان دارد.
کد خبر 10318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =