چمدان : نتایج گزارش Mobile Travel Tracker 2017 که زیرنظر وبگاه Hotels.com  انجام شده حاکی از آن است که جوانان زیر 30 سال علاوه‌بر خود سفر به جنبه‌های اجتماعی سفر هم اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و با گرفتن سلفی‌ در حالت‌های مختلف و مقابل اماکن گوناگون در طول سفر و گذاشتن پست‌های پی‌درپی در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیسبوک و اینستاگرام سعی در تحریک‌کردن حس حسادت دوستانشان دارند.

این افراد با گذاشتن هشتگ به‌عنوان امضای سفر پدیده‌ای باعنوان «فخرفروشی سفر» (travel bragging) یا به تعبیری بهتر «سفرکردن برای پزدادن» را رواج داده‌اند. موضوع غالب پست‌ها و عکس‌هایی که این نسل از گردشگران با دیگران به اشتراک می‌گذارند غذا در رستوران‌ها و هتل‌های مختلف درطول سفر است.

سلفی (خودنگاری) قادر است در زمان واقعی حسادت دوستان مجازی را برانگیزد و آن‌ها را وسوسه کند که هزینه یک سفر را حتی بدون برنامه‌ریزی قبلی به جان بخرند. به‌این‌ترتیب بین میلیون‌ها گردشگری که همه‌ساله مقصدهای سفرشان را برپایه مناظر تماشایی، منحصربه‌فردبودن شهرها، بناهای تاریخی، موزه‌ها، هتل‌ها، اماکن تفریحی، غذاهای بومی و لباس‌های محلی انتخاب می‌کنند گروهی به نام «افراد نسل Y» وجود دارند که منبع انتخاب‌هایشان حساب‌های کاربری «دیگران» و حس حسادتی است که نسبت به این «دیگران» پیدا می‌کنند.

به متولدین بین آغاز دهه 80 میلادی تا پایان دهه 90 میلادی (دهه شصتی‌های معروف به‌اضافه دهه هفتادی‌هایی که برای دهه شصتی‌ها قابل درک نیستند!) «نسل Y» می‌گویند.



 

Mobile Travel Tracker  گزارش سالانه‌ای است که درگاه Hotels.com از طریق آن تاثیر فناوری بر عادات سفر مردم را بررسی می‌کند. 31 کشور در گزارش سال 2017 رصد شدند. هرچند هر کشور عادات رفتاری و شاخص‌های مخصوص به خودش را دارد اما درنهایت تمام آن‌ها در یک ویژگی مشترک سهیم‌اند؛ در تمام این کشورها بین افراد نسلY (به‌ویژه افراد زیر 30 سال از این نسل) تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها مهم‌ترین پارامتر برای ارزیابی این نکته است که آیا سفری که انجام شده موفق بوده و به‌ اندازه کافی در آن خوش گذشته است یا خیر؟

به‌ بیانی ساده، تعطیلات از نظر این نسل برپایه تاثیری که بین کاربران شبکه‌های اجتماعی برجای می‌گذارد ارزیابی می‌شود. در حقیقت، تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، دیگر به جزء تفکیک‌ناپذیر هر نوع سفری تبدیل شده‌اند. به‌طوری‌که در بسیاری از کشورهایی که در این پژوهش رصد شده‌اند 14 درصد از گردشگران اعتراف کرده‌اند که بیش‌از 4 ساعت در روز حتی در تعطیلات دستگاه تلفن همراهشان را در دست می‌گیرند و از نقشه‌های اماکن مختلف و نظرات گوناگون دیگر کاربران درباره آن نقطه خاص استفاده می‌کنند.

[caption id="attachment_10472" align="aligncenter" width="1800"] در بسیاری از کشورهایی که در این پژوهش رصد شده‌اند 14 درصد از گردشگران اعتراف کرده‌اند که بیش‌از 4 ساعت در روز حتی در تعطیلات دستگاه تلفن همراهشان را در دست می‌گیرند و از نقشه‌های اماکن مختلف و نظرات گوناگون دیگر کاربران درباره آن نقطه خاص استفاده می‌کنند[/caption]

همچنین کاربران به‌طور متوسط 38 دقیقه در روز را فقط در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارنند. پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی بین جوانان اروپایی فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام است در حالی‌که اینستاگرام و تلگرام شبکه‌های محبوب کاربران ایرانی به‌شمار می‌روند.

به‌طورکلی، کاربر شبکه‌های اجتماعی چه ایرانی چه غیرایرانی باید بتواند از محلی که به آن سفر کرده است با دنیا ارتباط برقرار کند و به دیگرانی که حتی آن‌ها را نمی‌شناسد طی گزارش‌های پی‌درپی اعلام کند که «درحال انجام چه‌کاری است» تا با فخرفروشی و پز دادن، تعجب، تشویق و حس حسادت این «دیگران» را برانگیزد. تاجایی‌که حتی این واکنش‌ها نسبت به خود سفر ارجحیت می‌یابد. امروزه، هشتگ‌های معمول به «برچسب‌ فخرفروشی» (Bragtag) تبدیل شده‌اند که با پست‌هایی که برای خلق موقعیت‌های پزدادن همراه هستند.

 
14 درصد از گردشگران جوان آمریکایی اظهار کرده‌اند که سلفی‌گرفتن در موقعیت‌های مختلف سفر موجب می‌شود که لایک‌ها و کامنت‌های بیشتری بگیرند. همچنین 14 درصد از جوانان آمریکایی زیر 30 سال گفته‌اند اگر مجبور باشند بین سفر همراه با فناوری و سفر همراه با همسفر یکی را انتخاب کنند، اولی را برمی‌گزینند!

به‌خاطر یه مشت لایک بیشتر

موضوع غذا در طبقه‌بندی موضوعات مورد علاقه‌ برای پست‌گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی در رتبه نخست قرار دارد به‌طوری‌که براساس این گزارش 31 درصد از پست‌هایی که در مدت سفرهای تعطیلات گذاشته می‌شود مربوط به غذا است. غذاهای غیرمعمول، بومی با تزئینات هنری و رنگ‌های متفاوت به‌صورت پست در شبکه‌های اجتماعی ابدی می‌شوند. این غذاهای رنگارنگ به‌ راحتی می‌تواند آتش حسادت کسی را که هنگام دیدن این عکس‌ها در حال خوردن غذای همیشگی خودش است برانگیزد و این حس حسادت به فخرفروشی کسی که این پست‌ها را گذاشته منجر می‌شود.

با وجود این در مورد نسل‌های جوان سلفی نسبت به غذا اهمیت بیشتری دارد به‌ طوری 40 درصد از مسافران بین 18 تا 29 سال ترجیح می‌دهند سلفی بگیرند و 37 درصد از این سلفی‌ها بیشتر از اینکه با عزیزانشان باشد معمولا تنهایی با پس‌زمینه جذابی از محل سفر است.

در این گزارش 14 درصد از گردشگران جوان آمریکایی اظهار کرده‌اند که سلفی‌گرفتن در موقعیت‌های مختلف سفر موجب می‌شود که لایک‌ها و کامنت‌های بیشتری بگیرند. همچنین 14 درصد از جوانان آمریکایی زیر 30 سال گفته‌اند اگر مجبور باشند بین سفر همراه با فناوری و سفر همراه با همسفر یکی را انتخاب کنند، اولی را برمی‌گزینند!



 

انتخاب هتل برای فخرفروشی بهتر

گزارش Mobile Travel Tracker 2017 نشان می‌دهد که 11 درصد از گردشگران جوان بین 18 تا 29 سال تقریبا بدون استثنا هتل‌هایی را برای اقامت انتخاب می‌کنند که چشم‌اندازهای پانورامیک، اتاق‌هایی با مبلمان‌های ویژه و معماری نوآورانه داشته باشند. این هتل‌ها جذابیت بالایی برای سلفی‌های خوش‌منظره و فخرفروشی دارند. همچنین حدود یک‌پنجم (23 درصد) از گردشگران از رزرو هتلی که اتصال رایگان اینترنت عرضه نمی‌کنند امتناع می‌کنند.
بیش‌از یک‌چهارم (27 درصد) از کاربران بین 18 تا 29 سال می‌ترسند که بدون تلفن‌همراه نتوانند به‌اندازه کافی از سفر لذت ببرند و احتمالا اصلا نتوانند سرگرم بشوند

پروازم را از دست بدهم شارژ باتری موبایلم را هرگز!

این گردشگران از تمام‌شدن شارژ موبایل هنگام سفر بیشتر از دست‌دادن پروازشان واهمه دارند. به‌طوری‌که بیش‌از یک‌چهارم (27 درصد) از کاربران بین 18 تا 29 سال می‌ترسند که بدون تلفن‌همراه نتوانند به‌اندازه کافی از سفر لذت ببرند و احتمالا اصلا نتوانند سرگرم بشوند. این‌میان، 10 درصد از این افراد حتی از فکر اینکه شارژ باتری تلفن همراهشان درطول روز ناگهان تمام شود هم وحشت‌زده می‌شوند، چون با این فاجعه دیگر نمی‌توانند بخشی از ماجراهای سفر را روی شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارند. این ترس حتی از ترس ازدست‌دادن پرواز یا دیررسیدن به فرودگاه هم بیشتر است.
کد خبر 10294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =