چمدان : قدیمی‌ترین معدن نمک جهان در 75 کیلومتری جنوب‌شرقی سالزبورگ برفراز روستای میراث‌جهانی هالستات قرار دارد. معدنکاری و تجارت نمک صدها سال مهم‌ترین بخش اقتصادی اتریش علیا بود و امروزه معدن نمک هالستات یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این منطقه به‌شمار می‌رود.

باستان‌شناسان در 1838 تایید کردند که اولین استخراج نمک از این معدن به اوایل عصر سنگ در 7هزار سال قبل بازمی‌گردد و این معدنکاری ماقبل تاریخ بار دیگر بین سال‌های 800 تا 400 پیش‌ازتاریخ شکوفا شده است.

این معدن که دارای قدیمی‌ترین پلکان چوبی اروپا است برفراز دریاچه‌ای رویایی در آلپ اتریش گسترده شده، منظره‌ای شگرف را به گردشگرانی که برای بازدید از آن می‌آیند عرضه می‌کند.

این معدن در ارتفاع 300 متری کوه قرار دارد اما به‌دلیل قدمت بسیار و میزبانی از حدود 200هزار بازدیدکننده در سال بسیار شکننده و آسیب‌پذیر شده است. به‌همین‌علت دولت فدرال اتریش علیا بودجه‌ای 1.9میلیون یوروی را برای مرمت این معدن عصر سنگ اختصاص داده است تا به این ترتیب، 16 تونل مهم را که طی 85 کاوش باستان‌شناختی از ابتدای قرن نوزدهم کشف شده‌اند مرمت کنند. این مرمت‌ها بدون اینکه مانع بازدید گردشگران شود تا سال 2025 ادامه خواهد یافت.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کل تونل‌هایی که در کاوش‌های باستان‌شناختی کشف شده‌اند فقط 2 درصد از کل معدن را می‌سازد.



































کد خبر 102833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =