چمدان : مسجد حوض معجردار که به مسجد صاحب الزمان (عج) مشهد معروف است، در بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر قرار گرفته که به دلیل اجرای طرح نوسازی و بهسازی در معرض تخریب قرار دارد، سازمان میراث فرهنگی این مسجد و آب انبار تاریخی آن که متعلق به دوران صفوی و واجد ارزش‍‌های تاریخی فراوان است را در فهرست میراث ملی به ثبت رسانده‌است اما با این وجود این مسجد اخیرا تخلیه شده و زمزمه‌‎های تخریب آن به گوش می‌رسد.

 



 

وفا ثابتی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی مشهد، در گفت‌و گو با خبرنگار چمدان، ضمن تایید خبر تخلیه مسجد گفت: این بنا سال 94 به ثبت ملی رسیده‌است اما مغایرت‌هایی با طرح نوسازی و بهسازی دارد که این مساله چالش‌هایی را به وجود آورده، اما  طرح نوسازی و بهسازی  اکنون در حال بازنگری است تا مغایرت‌های آن با بناهای تاریخی حل شود، بنابراین ادامه اجرای این طرح  در حالی که فرآیند بازنگری آن در حال انجام است، چندان توجیه پذیر نیست.

وی ادامه داد: شهرداری با اداره اوقاف توافق کرده که معوض این مسجد، زمینی رابرای احداث مسجد صاحب الزمان (عج) به اوقاف بدهد تا بتواند این مسجد را از اوقاف بگیرد،  تا در راستای گشودن محور شارستان آن جا را تخریب کند.

 



 

ثابتی ادامه داد: بنابراین شهرداری اکنون جایی را برای نماز به هیات امنا مسجد داده و مسجد حوض معجر دار را تعطیل کرده‌است.

وی با بیان اینکه این معاوضه ارزش تاریخی این مسجد را جبران نمی‌کند، توضیح داد:  شهرداری از سازمان میراث فرهنگی شکایت کرده و تا اکنون اقدامی برای تخریب رخ نداده و منتظر  رای دادگاه است.

ثابتی با تاکید بر اینکه تخریب بنا تخلف است ، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی هیچ مجوزی برای تخریب بنا نداده است.

او در پاسخ به اینکه آیا به خاطر احتمالات پیش آمده برای تخریب امکان استقرار یگان حفاظت در این مسجد وجود دارد یا خیر؟گفت: اصلا تصمیمی برای تخریب نیست و پایگاه میراث فرهنگی با شهرداری ثامن در ارتباط است .



 

گفتنی است آنچه در دانشنامه مشهدالرضا(ع) آمده، مسجد «حوض معجردار» از ۱۸۴سال پیش تاکنون مسجد بوده و به همین دلیل یکی از قدیمی‌ترین مساجد مشهد محسوب می‌شود و همچنین آب‌انبار «حوض معجردار» در ردیف آب‌انبارهای بزرگ قرار دارد که  سیستم نگه‌داری آب در این مجموعه بسیار ویژه بوده،  به‌ شکلی که که در کف آب‌آنبار از سرب برای حفظ سرمای آن استفاده می‌شده‌است.

 

کد خبر 10026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =